تاریخ درج خبر : 1395/06/13
کد خبر : ۵۵۲۳۷۴
+ تغییر اندازه نوشته -
محمود محمدی

حضور حداکثری جوانان در مبارزات انقلابی مردم استان

در ادامه نوشتار پیشین تحت عنوان تقابل جریان‌های فکری در بویراحمد» در این یادداشت به رویکرد جریانی نقش رهبران دینی در تقویت این نگاه و چگونگی بهره‌برداری از این نگاه توسط سران ایل و همچنین تقویت این نگاه توسط جوانان ایل می‌پردازیم.

در مجموعه سلسله‌وار این یادداشت‌ها که سعی شده است دلایل منطقی و ساده‌ای در باب آن‌ها ارائه گردد، تکیه‌بر نگاه ژرف و عمیق گذشته در سنخیت جوانان و ارائه راهکار بهینه جهت تقویت این دیدگاه‌ها در نسل امروزی است.

الف- نقش رهبران دینی در تقویت حضور جوانان در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی:

بی‌شک در منطقه جنوب کشور بزرگان زیادی بودند که سعی در تقویت و جهت دادن به حرکت‌های جهادی مردم در عرصه مبارزه با رژیم شاهنشاهی داشتند. یکی از این رهبران که نقش راهبردی در اتصال بدنه عشایر جنوب کشور به انقلاب اسلامی داشته است، مرحوم آیت‌الله ملک حسینی (ره) بود. ایشان در ابتدا حرکت قیام گونه خود را از مدرسه فیضیه شروع کرد و سپس به‌سوی عشایر جنوب کشور آمد.

تا پیش از حضور ایشان مردم استان به‌صورت پراکنده و گسیل‌شده در عرصه مبارزات انقلابی حضور داشتند که گه گاهی به دلایل متنوع باهم بروی موضوعاتی متحد می‌شدند.

عشیره بویراحمد و مجموعه استان که اعتقاد زیادی به سادات و روحانیت داشتند با حضور مرحوم آیت‌الله توانستند هویت‌بخش انقلابی جدیدی به مبارزات خود دهند. ایجاد اتحاد و یکپارچگی حرکت و حضور روحانیت در صف اول مبارزه و تقویت بنیه فکری و علمی مردم این دیار از کارهای بی‌نظیر ایشان است.

ایشان نشست‌های متعددی را با مردم، نمایندگان و بزرگان ایل داشتند و همواره سعی در تقویت حرکت دینی این مبارزات داشتند. نقطه ثقل مبارزات ایشان همواره بر حضور جوانان در عرصه‌ی مبارزات و حرکت‌های اجتماعی مختلف متمرکزشده بود.

ایشان که به‌خوبی به حرکت انقلاب واقف بودند از همان زمان سعی می‌کردند جوانان ایل را به عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و علمی سوق دهند. آن چیزی که از آن به‌عنوان کادر سازی انقلاب یاد می‌شود. جسارت و شجاعت ایشان باعث شد مردان برومندی و باسوادی از ایل بتوانند در جایگاه‌ها و مناصب مختلف مشغول شوند و حرکت بزرگ کادر سازی نسل جوان آن روز که به‌حق حرکتی شایسته و بی‌نظیر بود انجام گیرد. آن چیزی که واقعاً امروزه رسانه‌ها نتوانسته‌اند آن‌طور که باید به آن بپردازند.

 سعی و تلاش این بزرگوار بر یکپارچگی مبارزات با حضور جوانان توانست خط‌مشی بزرگی باشد تا بتواند راهگشای حل مناقشات منطقه‌ای باشد. ایشان که خود رسانه‌ای بزرگ در جنوب کشور بودند توانستند رشادت‌های این منطقه را در سراسر کشور نشر دهند و اگر نقش ایشان در این مهم نبود شاید الآن نامی از حضور ایل‌های استان در مبارزات علیه رژیم شاهنشاهی نبود.

نکته‌ای دیگر از این نگاه توجه ایشان به جوانان بود که خواستگاه خود را در تقویت این بنیه (جوان‌گرایی) می‌دانست و می‌گفتند که اینان باید باشند و حضوراً ببیند بزرگانشان چه رشادت‌هایی نشان دادند و خود نقش رسانه را ایفا نمایند.

وی همیشه بر آراستگی و شجاعت جوانان در تمام عرصه‌ها تأکید داشت و می‌دانست همین‌ها هستند که وظیفه هدایت نسل‌های بعدی انقلاب را بر عهده دارند و بنابراین پایگاه اصلی خود را بر آنان متمرکز داشت.

ب- نقش سران و بزرگان ایل در باب جایگاه جوانان در عرصه‌های مدیریتی ایل:

سران ایل به‌عنوان نمایندگان تمامیت‌خواه ایل که اکثراً خود از جونان ایل بودند تحت هدایت و حمایت سران دینی منطقه توانستند حرکت پراکنده مبارزاتی خود را متمرکز ساخته و ضربات جبران‌ناپذیری بر بدنه شاهنشاهی وقت وارد سازند.

در کجای تاریخ خوانده‌اید که شاه یک مملکت مردمش را بمباران سازد و دست بی‌گناه کودکان وزنان بی‌سرپناه را از زندگی کوتاه کند.

در روستاهای جلیل و بابکان ایل بویراحمد و مناطقی دیگر از این دیار در منطقه کبگیان (روستاهای ساران، گردوه، دمچنار، چیتاب و …) این اتفاق افتاد. پس از اعلان جنگ مردمان مبارز ایلات مختلف بویراحمد به شاه ایران در خصوص بازداشت مرحوم آیت‌الله ملک حسینی (ره)، جنگ‌های مختلی صورت داده شد و شاه وقت مملکت از هیچ‌گونه اقدام نظامی علیه مردمان سلحشور ایل دیار کوتاهی نکرد از فرستادن لشکر تا حملات هوایی!

خوب هواید است جوانان ایل که در حال تأمین مایحتاج ایل بودند در این برهه چه حرکتی از خود نشان دادند، جوانان هم پای بزرگان ایل با کسب اجازه وارد میدان مبارزه با شاه شدند و جنگ بی‌نظیر تامرادی را رقم زدند.

اگر از آمار کشتگان خودی این جنگ آمار بگیریم خوب خواهیم دریافت که جماعت زیادی از آنان را جوانان تشکیل داده بودند. غیرتی همراه با سلحشوری که جوانان ایل نتوانستند راکد بمانند و عرصه را با دشمن تا دندان مسلح شاهنشاهی تنگ کردند و نگذاشتند حتی لحظه‌ای خودنمایی کنند.

صداقت این جوانان بربستن عهدنامه‌هایی با سرلشکران بزرگ شاه وقت که بعدها این سرلشکران بااینکه دشمن آنان بودند به نیکی از این جوانان یاد نمودند و برخی از آنان به خاطر بدعهدی شاه با این جوانان از سمت خود کناره رفتند تا نشان دهند صفای جوانان ایل ارزش دیگری داشت.

ج- اعتمادسازی و تقویت نگاه مثبت به حضور جوانان در عرصه‌های مختلف اجتماعی توسط جوانان ایل:

جوانان ایل که خوب دریافته بودند در عرصه‌های مبارزاتی اعتمادی تاریخی به آنان از سوی رهبران دینی و سران ایل شده است تا جایی که توانستند مایه گذاشتند تا این راه فراموش نشود.

جوان‌گرایی فاکتور بی‌نظیری بود که جوانان ایل ما به‌خوبی قدرش را دانستند و با نثار جانشان بر آن صحه گذاشتند. فاکتوری که امروزه از آن غافل مانده‌ایم.

در خصوص این فاکتور در نوشتار بعدی با تفصیل سخن خواهیم راند. امیدواریم این نوشتار ساده همراه بامغز در مجموعه این سلسله یادداشت‌ها بتواند قدمی روشن در پیش راه ما برای تعیین مسیر آینده ما داشته باشد.

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

200x208
200x208