تاریخ درج خبر : 1395/06/24
کد خبر : ۵۵۳۵۷۸
+ تغییر اندازه نوشته -
گزارشی از وضعیت عملیات اجرایی چهاربانده کردن محور ارتباطی یاسوج-سمیرم؛

گره‌گشایی از مرگبارترین جاده کهگیلویه و بویراحمد ضرورتی برای توسعه ارتباطی جنوب کشور

عبور از زاگرس همواره دشوار بوده است و این موضوع در طول تاریخ و بخصوص در سال‌های اخیر که به لطف انقلاب اسلامی، راه‌سازی در مناطق محروم شروع شده است، بیش از همیشه خود را نشان داده است.

به گزارش سایت استان کهگیلویه و بویراحمد به نقل از بویرنیوز، اگرچه در دولت تدبیر و امید توجه ویژه‌ای به راه‌های ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد شده است و محور پاتاوه – دهدشت، بابامیدان – گچساران، پروژه ۴ خطه یاسوج – شیراز، محور یاسوج – اقلید و محور یاسوج – بابامیدان پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته‌اند و دچار تحول شده‌اند اما هنوز حیاتی‌ترین راه ارتباطی استان که از آن به‌عنوان کریدور شمال – جنوب نیز یاد می‌شود، نیاز به توجه ویژه‌تری دارد چراکه باید جوابگوی حجم ترافیک همه این راه‌ها باشد.

yasou-semirom-jade-6

محور یاسوج به سمیرم، مهمترین جاده ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد است چراکه مهمترین راهی است که تمام مردم استان و استان‌های جنوبی همواره با آن سروکار دارند و استان‌های جنوبی را به استان‌های مرکزی و شمالی متصل می‌کند.

عبور از زاگرس؛ رؤیای جنوبی‌ها

عبور به‌سلامت، از زاگرس همواره دشوار بوده است و پروژه‌های راه‌سازی در حوزه زاگرس نیز بیش از هر منطقه دیگری هزینه‌بر بوده به‌گونه‌ای برآورد ریالی پروژه‌های راه در استان‌های زاگرس نشین قریب به ۲/۵ برابر سایر حوزه‌ها پیش‌بینی می‌شود.

 جاده کوهستانی یاسوج – سمیرم دوطرفه است و دارای پیچ‌های فراوان و خط سبقت کم و از طرفی عبور و مرور خودروهای سنگین و ترانزیتی در آن زیاد است و این باعث شده تا پیچ‌وخم‌های آن همیشه رنگ خون به خود گیرد.

یاسوج – سمیرم؛ مرگبارترین جاده کهگیلویه و بویراحمد

محور یاسوج – سمیرم به خاطر اجرایی نشدن کامل چهار خطه پاسخگوی حجم بالای ترافیک نیست و در سال‌های اخیر همواره حادثه‌خیزترین جاده استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

در ایام نوروز این مسیر شاهد ۵۰ درصد تلفات جانی بود تا به‌تنهایی برابر کل جاده‌های استان، جان بگیرد.

yasou-semirom-jade-26

 فرمانده پلیس‌راه کهگیلویه و بویراحمد چند روز پیش و در شهریور ۹۵ آمار حادثه‌خیزترین جاده‌های استان را اعلام کرد که بازهم محور یاسوج – سمیرم با ۱۹ درصد بیشترین آمار تصادف‌های جاده‌ای را داشت.

سرهنگ منوچهر سیاهپور بر تعریض و چهار خطه کردن این محور پرترافیک در اسرع وقت و با تأمین اعتبارات مناسب تأکید می‌کند و می‌گوید: بیشترین تصادفات منجر به فوت در این محور رخ می‌دهد.

وی تصریح می‌کند: ۱۰۱ نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های استان وجود دارد که از این تعداد ۳۰ نقطه حادثه‌خیز در محور یاسوج به سمیرم است.

سیاهپور بیان می‌کند: حجم ترافیک این جاده متناسب با ظرفیت آن نیست و موجب وقوع تصادفات زیادی در این محور شده است.

وی عرض کم جاده، پیچ و قوس‌های طولانی و غیراستاندارد، شیب‌های تند و دید کم رانندگان را ازجمله مشکلات این محور اعلام می‌کند و اظهار می‌دارد: در کنار این جاده روستاهای پرجمعیتی نیز وجود دارد که این خود موجب وقوع تصادفات می‌شود.

۱۲۰ کشته در چهار سال

حسن فدایی از بدو ورود به صندلی مدیریت راه و شهرسازی خود نشان داد، برنامه‌ی امیدوارکننده‌ای از راه دارد و از همان ابتدا بر ضرورت چهارخطه کردن ورودی‌های شهرها تأکید کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد درباره محور یاسوج – سمیرم می‌گوید: محور یاسوج – اصفهان با ۱۲۰ کشته در طی چهار سال اخیر خطرناک‌ترین محور مواصلاتی این استان است.

yasou-semirom-jade-5

حسن فدایی می‌افزاید: روزانه قریب به شش هزار وسیله نقلیه از این محور عبور می‌کنند و این مسیر یکی از یکی از پرترددترین و پرحادثه‌ترین جاده‌های استان است.

وی با بیان اینکه بیشترین تصادفات منجر به فوت در این محور رخ می‌دهد، تأکید می‌کند: در راستای کاهش تصادفات در این محور، این جاده باید به آزادراه یا بزرگراه تبدیل شود.

فدایی اظهار می‌کند: این محور ارتباطی بخشی از کریدور شمال به جنوب و یکی از جاده‌های ملی این استان است که شهرها و بنادر جنوبی ازجمله بوشهر، گناوه، دیلم، بندر امام، بهبهان، گچساران، دهدشت، نورآباد، برازجان و … را به مرکز کشور متصل می‌کند.

وی عنوان می‌کند: ۳۰ نقطه حادثه‌خیز در محور یاسوج به سمیرم وجود دارد که رفع این نقاط حادثه‌خیز نیازمند چهارتا پنج میلیارد تومان اعتبار است.

چهاربانده کردن محوریاسوج به سمیرم مطالبه نمایندگان استان از دولت

پیش از سفر ریاست جمهوری اعلام شد، چهاربانده کردن محوریاسوج به سمیرم از برنامه‌های اصلی مجمع نمایندگان کهگیلویه بویراحمد در سفر ریاست جمهوری است که نشان از اهمیت و نقش حیاتی این محور ارتباطی برای کهگیلویه و بویراحمد دارد.

وعده روی هوای دولت دهم و بارقه‌های امید در دولت یازدهم

مسافت جاده یاسوج به سمیرم ۱۶۴ کیلومتر است و تنها ۱۰۰ کیلومتر آن در حوزه راه‌های کهگیلویه و بویراحمد بوده و بقیه جزئی از راه‌های استان‌های چهارمحال و بختیاری و اصفهان است اما همه این محور در هر سه استان وضعیت خوبی ندارد و مسافران جنوب را عاصی کرده است.

چهار خطه کردن محور یاسوج به سمیرم یکی از پروژه‌های مهم و نیمه‌تمام کهگیلویه و بویراحمد است که از سال ۹۰ آغاز شد و نام مصوبه استانی هم به خود گرفت اما نه بازدید وزیر سابق مسکن و نه مسئول پروژه‌های مهر ماندگار گره از آن نگشود.

در سفر وزیر سابق راه و شهرسازی در سال ۹۱ به استان، مقرر شد ۱۱۰ کیلومتر از آن به بزرگراه تبدیل شود و تا پایان دولت دهم ۷۰ کیلومتر از این پروژه به بهره‌برداری برسد اما این وعده به دلیل کمبود اعتبار عملی نشد.

این پروژه اکنون نیز به دلیل کمبود اعتبار روند کندی را طی می‌کند اگرچه در دولت تدبیر و امیدبخشی از این محور تا کیلومتر ۲۰ آن احداث‌شده و یا در دست احداث است.

عملیات در حال اجرا باکیفیت است

بهمن‌ماه سال گذشته به طول ۹ و هفت‌دهم با ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار از طرح احداث جاده‌های چهار خطه یاسوج – سمیرم به بهره‌برداری رسید و پژمان نیک اقبالی معاون عمرانی استاندار با تقدیر از عملکرد شرکت تنش یاب یاسوج بیان داشت: لازم است از عملکرد خوب پیمانکار این پروژه تقدیر ویژه‌ای داشته باشیم.

yasou-semirom-jade-3

حسن فدایی مدیرکل راه و شهرسازی نیز با ابراز رضایت از آرامش نیا اظهار داشت: از عملکرد وی جدا راضی هستیم و به پیمانکاران خوب استان باید میدان داد تا شاهد توسعه زیرساخت‌های استان باشیم.

مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز درباره پروژه در حال اجرا می‌گوید: هم‌اکنون ۱۲ کیلومتر از این مسیر در دست اجراست و پیمانکار به‌خوبی در حال اجرای عملیات است.

yasou-semirom-jade-1

سید حسین کاظمی با تأکید بر رضایت کامل از پیمانکار بیان داشت: خوشبختانه عملیاتی که هم‌اکنون در حال انجام است به لحاظ فنی و کارشناسی به‌خوبی در حال اجرای کار است و باکیفیت پیش می‌رود.

پیمانکار: پولی نگرفته‌ام؛ به خاطر رفاه مردم کار را تا حد ممکن ادامه می‌دهم

در همین حال فرهاد آرامش نیا پیمانکار ۱۲ و نیم کیلومتر جاده در دست‌ساخت که سال گذشته ۹ و هفت‌دهم کیلومتر دیگر از این مسیر را تحویل داد، از مطالبات بالای این پروژه سخن می‌گوید.

yasou-semirom-jade-4

وی به مطالبات ۷۰ درصدی خود در پروژه قبلی تأکید می‌کند و می‌افزاید: در پروژه در دست اجرا علیرغم اینکه از ۷ ماه قبل قرارداد بسته‌شده است و کار به لحاظ پیشرفت فیزیکی متناسب با برنامه زمان‌بندی است اما با حجم مطالبات بالایی روبروست که این موضوع نیاز به توجه هر چه سریع‌تر برای پیشبرد امور است.

آرامش نیا همچنین تأکید می‌کند: علاوه بر منافع حرفه‌ای، به خاطر اینکه خود اهل همین منطقه هستم و به خاطر آرامش خاطر همشهریان و هموطنان و برای حفظ سلامت آنان کار را رها نکرده‌ام.

جنوب کشور در انتظار گره‌گشایی دولت یازدهم

بااین‌حال نه‌تنها اکنون کهگیلویه و بویراحمدی‌ها چشم‌انتظار احداث آزادراه در این محور ارتباطی هستند بلکه بیش از آن‌ها بوشهری‌ها، بخشی از استان فارس و شرق خوزستان و در یک‌کلام نیمی از جنوب چشم به راه‌اند تا با تکمیل این جاده، سایه مرگ از پیچ و خم‌های آن رخت بربندد.

حالا همه نگاه‌ها به در انتظار دستاوردهای سفر ریاست جمهوری برای مهمترین محور ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد است که آستین همت بالا بزند و گره از کار این جاده بگشاید و رنج سفر بر مسافران جنوب هموار کند.

در ادامه تصاویری از عملیات اجرایی ۱۲ و نیم کیلومتر از این محور در آمده است:

yasou-semirom-jade-8

yasou-semirom-jade-9

yasou-semirom-jade-10

yasou-semirom-jade-11

yasou-semirom-jade-12

yasou-semirom-jade-13

yasou-semirom-jade-14

yasou-semirom-jade-15

yasou-semirom-jade-16

yasou-semirom-jade-17

yasou-semirom-jade-18

yasou-semirom-jade-19

yasou-semirom-jade-20

yasou-semirom-jade-21

yasou-semirom-jade-22

yasou-semirom-jade-23

yasou-semirom-jade-24

yasou-semirom-jade-25

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

200x208
200x208