تاریخ درج خبر : 1395/07/24
کد خبر : ۵۵۶۴۳۶
+ تغییر اندازه نوشته -
گزارشی از شهر مادوان و وجود یک مشکل؛

از حاشیه‌نشینی تا ایستگاهی که یک جا بند نمی‌شود

ساعت یک بعدازظهر است و در خیابان انتقال خون منتظر تاکسی می‌مانم. آن‌طرف‌تر ایستگاه مارگون و پاتاوه است. در همین نیم ساعت ده‌ها ماشین پر و خالی شده‌اند و من هنوز همینجا منتظرم.

139402161532455125248394

سایت استان کهگیلویه و بویراحمد، تصمیم می‌گیرم به سمت میدان شهدا یا همان فلکه ساعت بروم. جایی که در گذشته ایستگاه مادوان، بلهزار، مهریان، گوشه و بنسنجان بود. در مسیر مسافربران شخصی کنارم توقف می‌کنند و برخی می‌گویند مادوان بالا برخی مادوان پایین.

من اما دنبال تاکسی هستم. جلوتر می‌روم تا به فلکه ساعت می‌رسم. اینجا چند افسر راهنمایی و رانندگی خودروهایی که توقف کنند را در چشم به هم زدنی جریمه می‌کنند و همان لحظه هم یکی از رانندگان با افسر درگیر است.

راننده دادوبیداد می‌کند و عده‌ای اطرافش جمع شده‌اند. پلیس می‌گوید اینجا که ایستگاه نیست و راننده فریاد می‌زند شما فقط زورتان به ما تاکسی‌های بدبخت می‌رسد. بیخ گوشتان مسافربران شخصی مسافران را سوار می‌کنند و عین خیالتان نیست. آخرسر راننده سرخورده از برگه جریمه‌ای که در دست دارد خالی از مسافر حرکت می‌کند. من هم عطای تاکسی را به لقایش می‌بخشم و یک‌لحظه دور از چشم افسر راهنمایی و رانندگی سوار ماشین شخصی می‌شوم. با اینکه سال‌هاست نشستن دو مسافر جلو ممنوع و منسوخ است اما راننده آسوده‌خاطر دو نفر را سوار می‌کند.

این اتفاق بهانه‌ای است که پس از پنج ماه که از انتقال ایستگاه شهر مادوان از خیابان سردار جنگل شمالی به یک کیلومتر آن‌طرف‌تر یعنی خیابان انتقال خون می‌گذرد، نگاهی بیندازیم.

مادوان شهریست که به هزار و یک درد مبتلاست. ساخت‌وسازهای بی حساب‌وکتاب در این شهر بیداد می‌کند. مردمان این شهر اغلب مهاجرانی هستند که از روستاهای دور و نزدیک به سودای داشتن کار و نیازهای اولیه‌ای مانند آب شرب، جاده، برق و گاز راهی مرکز استان شده‌اند و به‌ناچار حاشیه شهر یعنی مادوان را انتخاب کرده‌اند.

مادوان شهر مهاجران

آیت‌الله ارمغانی معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: شهرستان بویراحمد بیشترین خروجی و ورودی جمعیت مهاجر را دارد. 48 هزار و 444 نفر مهاجرت داخل استانی در چهار سال منتهی به 94 انجام گرفته است که 20 هزار و 957 نفر از این تعداد به شهرستان بویراحمد مهاجرت کرده‌اند

با توجه به اینکه اغلب مهاجران در جستجوی شغل و امکانات زندگی وارد شهرستان بویراحمد می‌شوند پس باید شهر یاسوج را مرکز ثقل جمعیتی دانست و ازآنجایی‌که به لحاظ جغرافیایی امکان توسعه این شهر کم است مهاجران شهر مادوان را برای زندگی انتخاب می‌کنند.

اگرچه این زندگی که از آن به‌عنوان حاشیه‌نشینی یاد می‌کنیم در ادبیات مسئولان تعریف دیگری دارد و به گفته سهیلی معاون راه و شهرسازی حاشیه‌نشینی تنها به آن ساخت‌وسازهایی اطلاق می‌شود که در مکان‌های فاقد طرح مصوب شهری و یا بدون پروانه شهرداری بنا گذاشته شده‌اند. آنچه امروز در شهر مادوان جریان دارد خانه‌هایی است که پروانه ساخت‌وساز دارند و به دید این اداره کل مصداق حاشیه‌نشینی نیست بااین‌حال همین ساخت‌وسازهای مثلاً قانونی مشکلاتی را برای این شهر ایجاد کرده است.

بزرگ شدن مادوان ناگهانی و غافلگیرکننده بوده است. به همین دلیل کمتر به مشکلات این شهر پرداخته می‌شود و در بسیاری از موارد مدیران سعی می‌کنند مسائل این شهر را محرمانه بگذارند؛ اما یکی از مهمترین مشکلات این شهر درست در مرکز استان رقم می‌خورد.

شهر مادوان بین دو شهر یاسوج و سی سخت قرار گرفته است و روزانه چندین هزار نفر بین این دو شهر در رفت‌وآمد هستند اما هنوز در مرکز استان جایی به نام ایستگاه برای شهر پرتردد مادوان در نظر گرفته نشده است.

از گذشته تا همین چند ماه پیش خیابان سردار جنگل شمالی به‌عنوان ایستگاه این شهر استفاده می‌شد اما به تشخیص شهرداری، پلیس راهنمایی و رانندگی و شورای ترافیک برای گشودن ترافیک این خیابان تصمیم بر جابه‌جایی ایستگاه به یک کیلومتر آن‌طرف‌تر گرفته شد.

این جابجایی از همان ابتدا مورد اعتراض مسافران و تاکسی‌ها قرار گرفت. مردمی که باید به این ایستگاه می‌رفتند معتقد بودند مسیرشان زیاد شده و حتماً باید برای رسیدن به ایستگاه یک کورس تاکسی سوار شوند و تاکسی‌ها هم به دلیل اینکه مردم حاضر نشدند به ایستگاه بیایند آرام‌آرام ایستگاه را خالی کردند.

ترافیک نه تنها کمتر نشد بلکه گره کوری شد و مردم سرگردان باید در خیابان اصلی راه بروند تا تاکسی به مقصد مادوان جلوی پایشان نگه دارد و همه این شهر ایستگاه شهر مادوان شده است.

از جمله اهدافی که برای جابجایی این ایستگاه عنوان شده بود تأمین امنیت مسافران بود که حالا با این پراکندگی که به وجود آمده به‌سختی می‌توان مسافربران رسمی را از غیررسمی تشخیص داد و مسافر فقط برای اینکه به مقصد برسد مجبور است سوار هر خودرویی شود.

بااین‌حال شهردار یاسوج به‌عنوان یکی از موافقان این جابجایی، می‌گوید: مکان قبلی باعث ایجاد ترافیک می‌شد و لازم بود این ایستگاه جابجا شود.

محمدعلی جاوید اضافه می‌کند: در شهرهای بزرگ مردم برای رسیدن به ایستگاه هر شهری چندین کیلومتر پیاده می‌پیمایند و مردم ما نیز اگر می‌خواهند زندگی شهری داشته باشند کم‌کم باید عادت کنند.

وی می‌افزاید: مسافربران شخصی در میدان اصلی و مرکزی شهر برای مسافر تجمع می‌کردند که با جابجایی این مسئله حل می‌شود و نظارت تاکسیرانی راحت‌تر صورت می‌گیرد.

جاوید تأکید می‌کند: قرار گرفتن ایستگاه در میدان شهدا باعث ایجاد ناامنی‌هایی در این مکان شده بود و همه این دلایل برای جابجایی ایستگاه کافی بود.

البته مدیر سابق تاکسیرانی پیش‌ازاین گفته بود هیچ‌کس از ما نظر نمی‌خواهد اما اگر از من بپرسند معتقدم ایستگاه مادوان نباید از حدفاصل خیابان سردار جنگل شمالی تا چهار خیابان آن‌طرف‌تر برود چراکه تجربه نشان داده مردم این مکان را به‌عنوان ایستگاه رسمی می‌شناسند و حاضر نیستند جابجا شوند. اما شهرداری اعتبار لازم برای خرید مکانی در خیابان‌های شهدا ندارد.

محمد دانش برای اثبات حرفش، به انتقال این ایستگاه به زمین تأمین اجتماعی در حدفاصل میدان هفت‌تیر و میدان شهدا اشاره کرد و گفت: با اینکه همه‌چیز آنجا مهیا بود، تاکسی‌ها استقبال کردند ولی مسافران حاضر نشدند به این ایستگاه بیایند درنهایت ایستگاه به جای اولش برگشت.

وی تأکید کرد: با مصوبه و دستور و جریمه فقط می‌توان خودروها را جابجا کرد اما مسافر را نمی‌توان به زور جابه‌جا کرد.

بااین‌حال ایستگاه به 10 خیابان آن‌طرف‌تر منتقل شد و اکنون نه تنها مسافران و مسافربرها از ایستگاه جدید استقبال نمی‌کنند بلکه همان مسافران از میدان هفت‌تیر به‌عنوان میدان مرکزی شهر تا میدان شهدا و چند خیابان آن‌طرف‌تر پراکنده شده‌اند و در ایستگاه جدید پرنده هم پر نمی‌زند. این بار سازمان حمل‌ونقل شهرداری برنامه دیگری برای حل این مشکل دارد.

ایستگاه‌های سرگردان ساماندهی می‌شوند

رئیس سازمان حمل‌ونقل شهرداری می‌گوید: سازمان تاکسیرانی فقط مجری است و جانمایی ایستگاه مادوان بر اساس تصمیم شورای ترافیک است.

سجاد بهرامی با گلایه از شهروندان می‌گوید: متأسفانه مردم ما عادت کرده‌اند هر جا دلشان می‌خواهد تاکسی سوار شوند درحالی‌که در شهرهای برخوردار، مردم با این مسئله کنار آمده‌اند و در استان‌های کوچک نیز این موضوع باید فرهنگ‌سازی شود.

بهرامی می‌افزاید: زیرساخت‌های لازم مانند سایبان، صندلی و غیره باید برای پایانه‌های درون‌شهری فراهم باشد که متأسفانه هنوز این زیرساخت‌ها برای ایستگاه‌های شهر یاسوج فراهم نشده است.

وی ادامه می‌دهد: برای حل مشکل ایستگاه شهر مادوان و چند ایستگاه دیگر بنا داریم تمام ایستگاه‌های جانمایی شده در خیابان اصلی شهر یاسوج را در یک مکان تجمیع و ساماندهی کنیم.

بهرامی تأکید کرد: با موافقت شهرداری، اداره کل اوقاف و امور خیریه و سازمان‌های متولی قرار است ایستگاه‌های سرگردان شهر یاسوج به زمینی پشت زورخانه یاسوج واقع در میدان هفت‌تیر منتقل شوند.

حال باید منتظر ماند که آیا مسافران به ایستگاه جدید می‌آیند یا همه‌چیز برای ایستگاه مادوان افسار گسیخته‌تر می‌شود.

گزارش: فاطمه رشیدی

 

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

200x208
200x208