تاریخ درج خبر : 1395/08/29
کد خبر : ۵۵۸۲۱۱
+ تغییر اندازه نوشته -

مشکل شهر یاسوج؛ کارخانه‌ی دلی بیجک یا ترافیک؟!

سایت استان کهگیلویه و بویراحمد، *محسن مطهریان- با افزایش جمعیت و تراکم شهری، ترافیک سنگین و همچنین چالش‌های زیست‌محیطی چند دهه‌ی گذشته در شهرها، توسعه‌ی حمل‌ونقل شهری به‌منظور توسعه‌ی اقتصادی، افزایش دسترسی، امنیت و سلامت روانی، یکی از مسائل موردتوجه برنامه‌ریزان شهری است (قهری و دیگران،1394، 1). حمل‌ونقل همواره یکی از مهمترین عوامل اثرگذار بر ساختار شهرها بوده است؛ اما به‌ویژه در سد‌ه‌ی اخیر با گسترش انواع وسایل نقلیه موتوری و تغییرات فزاینده جمعیتی به یکی از اصلی‌ترین مشکلات شهرنشینی بدل گردیده است (منافی و کلانتری، 1390، 1). شهر یاسوج در سال‌های اخیر با رشد شهرنشینی و افزایش تراکم جمعیت و با تبدیل شدن روستای مادوان به شهر و افزایش سفرهای روزانه به مرکز شهر یاسوج، با مشکلات بزرگی درزمینه‌ی حمل‌ونقل شهری مواجه شده است.taherian-mohsen

با یک نگاه کلی به عکس‌های هوایی شهر یاسوج، به نظر می‌رسد استخوان‌بندی شهر یاسوج را می‌توان محدوده‌ی فلکه‌ی ساعت (میدان شهدای نیروی انتظامی فعلی) تا میدان جانباز تخمین زد که اکثر سفرهای روزانه برای خریدهای روزمره یا رسیدگی به مسائل بهداشتی-درمانی در این محور صورت می‌گیرد. بدین ترتیب در ساعات اوج ترافیک یعنی در ساعات اولیه‌ی صبح، هنگام ظهر، بعد از وقت اداری و با آغاز شب، مسافرین محدوده‌ی حاشیه‌ی شهر که قصد عزیمت به محدوده‌ی مرکزی شهر یا مسیر عکس را دارند با مشکلاتی مواجه می‌شوند. در ادامه با مطالعه‌‌ی اسناد فرادست شهر یاسوج می‌توان به این نتیجه رسید که تاکنون برنامه‌ریزی کافی و منظمی جهت توسعه‌ی سیستم حمل‌ونقل و اسکلت شهر یاسوج نشده است. به‌محض ورود به فلکه‌ی ساعت، نکته‌ا‌ی که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند انبوه تاکسی در طول روز و انبوه مسافرین در ساعات پیک تردد مخصوصاً در شب است. این معضل شهری به‌خودی‌خود عامل مخل آسایش شهروندی محسوب می‌شود که توجه و رسیدگی به آن می‌تواند هم آسایش و ایمنی شهروندان را تأمین کند و هم مسئله‌ی ازدحام جمعیت و ترافیک وسایل موتوری را تا حدی سامان ببخشد. البته لازم به ذکر است که در گذشته تغییر این ایستگاه به مکان‌های دیگر صورت گرفته است که این تغییر به‌زعم شهروندان خوشایند نبوده و مورد استقبال قرار نگرفت؛ که در مواجه با چنین مشکلی باید تغییر و تحول بنیادی در نظام کاربری شهر یاسوج صورت بگیرد تا بتوان آن را حل کرد.

در ادامه می‌توان مسئولان محترم شورای شهر و شهرداری را با سؤالی این‌چنینی مورد خطاب قرار داد که:

شرایط حال و کنونی این نقطه‌ی پرتراکم شهری تا کی باید به بی‌نظمی خود ادامه دهد و تاکنون برای رفع این معضل چه راه‌کار و سیاست‌های گره‌گشای اندیشیده شده است؟

حال با ارائه‌ی چند راهکار می‌توان تا حدودی این معضل را ترمیم بخشید:

– ابتدا مکان‌یابی درست و اصولی ایستگاه‌های تاکسی به تفکیک هر ناحیه از شهر

– توجه به حمل‌ونقل عمومی و توسعه‌ی آن از اهداف بلندمدت قرار گیرد (تاکسی، اتوبوس، مسیرهای دوچرخه و پیاده راه)

– ممنوع کردن تردد وسایل حمل‌ونقل خصوصی به مرکز شهر در ساعات مختلف شبانه‌روز (با توجه به وسعت شهر یاسوج اجرای این طرح امکان‌پذیر است)

– توسعه‌ی استخوان‌بندی شهر یاسوج و تعریف کاربری‌های متنوع که در ساعات شبانه‌روز عملکردهای جاذبی (نظیر مراکز خرید، اغذیه‌فروشی‌ها، پاتوق‌های فرهنگی و…) داشته باشند. این مسئله بار ترافیکی را در مرکز شهر تا حدودی بهبود خواهد بخشید

– ایجاد هماهنگی بین شورای شهر و شهرداری یاسوج با مادوان جهت ارائه‌ی خدمات حمل‌ونقل بهینه به شهروندان

– خودیار کردن شهر مادوان و کاهش سفرهای روزانه‌ی شهروندان آن به شهر یاسوج، از سیاست‌های نظام برنامه‌ریزی منطقه‌ای قرار گیرد

در پایان شایان‌ذکر است که پیگیری و اجرای طرح مناسبی برای حل این معضل از برگزاری جلسات متعدد نظیر جلسات متعدد برای خریداری کارخانه‌ی سنگ‌شکن دلی‌بیجک جهت رفع مشکلات شهروندان به‌مراتب اهمیت بیشتری دارد

امید است با مشورت گرفتن از کارشناسان متخصص امر، این معضل هرچه سریع‌تر حل شود

*کارشناسی ارشد طراحی شهری، دانشگاه هنر تهران

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

200x208
200x208