تاریخ درج خبر : 1395/11/16
کد خبر : ۵۶۰۲۱۶
+ تغییر اندازه نوشته -
گزارشی از روز اول جشنواره فجر در شهر یاسوج

تابستان داغ؛ فیلمی که احساسات زنان را جریحه دار می کند

خانواده ها ،فرزندانشان را به یک رویداد فرهنگی دعوت کرده اند تا شاید  کمی از سوز سرمای نیمه زمستان  شهر یاسوج کم کند.

سالن سینما هنر یاسوج مملو از جمعیت است. تک و توک صندلی خالی پیدا می شود و اگر هم جای خالی وجود دارد مربوط به آنهایی است که بلیت خریده اند اما از ترس سرما نتوانسته اند از خانه بیرون بیایند.با اینکه تعریف  فیلم انزوا را شنیده ام اما از سانس ساعت پنج عصر جا می مانم و خودم را به تابستان داغ می رسانم.

در همین حد می دانم که  این فیلم در روزهای قبل در برخی سینماهای کشور اکران شده و جز فیلم های مخاطب پسند بوده است. در اینترنت می گردم تا شاید چیزی از این فیلم بخوانم و اطلاعاتی که از آن وجود دارد در حد نام بازیگر و کارگردان و غیره است.

فیلم شروع می شود. ابتدای فیلم مثل اغلب فیلم های ایرانی به دعواهای زن و شوهری می پردازد. داستان بیشتر از آنکه حول دو خانواده بچرخد ،به دو زن می پردازد که موقعیت اجتماعیشان آنها را به هم پیوند می دهد.دو زنی که در جایگاه هایی که هستند در حال پیشرفتند و از آن سو دو مرد که بر خلاف جایگاه اجتماعی که دارند رویکرد متفاوتی به موقعیت ، شغل و جایگاه زن در زندگی خود دارند.

تکلیف کارگردان در این فیلم مشخص نیست یک زن را از چشم مخاطب می اندازد و زن دیگر را مهم و بزرگ می کند . از دید کارگردان زنی که سودای موفقیت شغلی دارد زن منفی داستان است  و از آن طرف  حق را به زنی می دهد که به  دلیل نیازهای مالی به دنبال تثبیت شغل و جایگاهش است.در نیمه های فیلم آنجا که زندگی این دو زن به هم پیوند می خورد روند پیش رفتن فیلم قابل حدس و پیش بینی  می شود و مخاطب در دل آرزو می کند حدسش اشتباه باشد و بخش آزار دهنده داستان هم همین است که همه چیز همانگونه  پیش می رود  که حدس می زند واین تحمل تماشای فیلم را سخت می کند. دست کم برای آنانکه همزاد پنداری قوی دارند نشستن در سالن سینما غیر ممکن می شود.

همانگونه که من تصمیم می گیرم سالن را ترک کنم چرا که حس می کنم تحمل دیدن بیش از این را ندارم.

نویسنده برای اینکه تلاش زن داستان در کسب موقعیت ،  بد جلوه دهد فرزند او را قربانی می کند که جدای از دلخراش بودن این صحنه ،احساسات اجتماعی زنان را جریحه دار می کند.

من به عنوان یک زن امروزی خودم را جای  دو زنی می گذارم که به دنبال زندگی بهتر هستند و بی انصافی است که روند پیش رفتن فیلم اینگونه متهمشان می کند.

در بیرون از سالن غیر از من کسان دیگری هم نتوانسته اند تماشای فیلم را تاب بیاورند که معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از این افراد است.

پیر سبزی  می گوید:سینما آینه شفاف بازخوردهای اجتماعی است وهر خانواده ای باید با توجه به شرایط حاکم بر خانواده تصمیم بگیرد برای فرزند خود  در طول روز چه برنامه ای بریزد.

او ادامه می دهد: خانواده ها اگر می خواهند درگیر برنامه های فرهنگی شوند باید متناسب با سنین فرزند خود برنامه ریزی کنند.

وی یادآور می شود الان جشنواره سی و پنجم فیلم فجر است و فیلمهایی اکران اول هستند و کسی این فیلمها را ندیده است. پس برای احترام به فرزند و خانواده ، درباره اکران اول  یا باید نقد ببینیم و یا راجع به آن اطلاعات داشته باشم در غیر این صورت نباید فرزند خود را وارد محیطی کنیم که دقیقا نمی دانیم قرار است به چه چیزی روبرو شود.

پیرسبزی می گوید فیلم ژانر دارد و حتی اگر  خانواده ای ژانر را نمی شناسد باید حداقل تم  و موضوع آنرا بداند.

معاون هنری سینمایی ارشاد تاکید می کند به عنوان مثال فیلم تابستان داغ را خود من نتوانستم تا انتها ببینم و کودکانی که حالا در سالن هستند و تعدادشان زیاد است یا با آن همزاد پنداری می کنند یا تحت تاثیر اتفاقات فیلم قرار می گیرند که به آنها لطمه روحی وارد می کند.

وی می گوید در جشنواره امسال 16 فیلم در یک سانس و هر فیلم در یک روز اکران می شود و آمادگی این را داریم که اگر مخاطب داشته باشیم دو سانس دیگر برای تکرار همان فیلم ها اضافه کنیم.به گفته پیر سبزی با توجه به هوای سرد شهر یاسوج اکران در روز اول با استقبال مخاطبان روبرو شد و پیش بینی می شود در شبهای بعد استقبال بیشتر هم باشد.

گفتنی است برای بررسی و نقد فیلم های اکران شده و یا استفاده از نظرات کارشناسان فیلم و فیلمسازی روزانه از ساعت 16 تا 17 در سالن اداره کل ارشاد  نشست های برگزار می شود که حضور در این کارگاه و نشست های برای عموم آزاد است.

منبع:فاطمه رشیدی /روزنامه ابتکار جنوب

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

پربازديد