تاریخ درج خبر : 1396/02/02
کد خبر : ۵۶۱۵۲۹
+ تغییر اندازه نوشته -
دکتر محمودرضا رحیمی:

دانشگاه یاسوج رتبه دوم تحقیقات مهندسی کشور را دارد

تحقق نقشه جامع علمی کشور، مستلزم بهره‌برداری بهینه از مجموعه منابع دانشگاه‌ها برای حرکت از وضع موجود به جایگاه علمی متصور در نقشه جامع علمی کشور است. از ‌این‌رو دانشگاه‌ باید تمامیت توان خود را به سمت تحقق اهداف، راهبردها و اولویت‌های نقشه جامع علمی سوق داده، تا وضعیت مطلوب علم و فناوری در افق 1404 محقق شود. 
مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه بررسی اقدامات و برنامه‌های دانشگاه‌های مختلف کشور در رابطه با نقشه جامع علمی کشور، طی نامه‌ای از دکتر محمودرضا رحیمی، رئیس دانشگاه یاسوج درخواست کرد که ظرفیت‌ها، اقدامات و برنامه‌های بلندمدت این دانشگاه برای ایفای نقش در روند اجرایی‌سازی آن نقشه، تشریح شود. در ادامه پاسخ‌های رئیس دانشگاه یاسوج در این رابطه از نظر شما می‌گذرد.
دانشگاه یاسوج چه ظرفیت‌هایی برای اجرایی‌سازی نقشه جامع علمی کشور دارد؟
به استناد نامه شماره 4329/94 مورخ 22/10/94 رئیس محترم مرکز منطقه‎ای اطلاع‎رسانی علوم، فناوری و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، براساس داده‎های منتشر شده از طرف پایگاه طلایه‎داران علم تامسون رویترز، دو عضو محترم هیئت علمی این دانشگاه، آقایان دکتر مهراورنگ قائدی و دکتر اردشیر شکرالهی، در زمره «یک درصد برتر دانشمندان و نخبگان علمی جهان» قرار گرفته‎اند.
امتیاز دانشگاه یاسوج در رتبه‎بندی پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC)، در چهار سال گذشته همواره از تعدادی از دانشگاه‎های جامع مراکز استان­ شامل دانشگاه‎های لرستان، خلیج فارس، علامه طباطبایی، قم، گلستان، هرمزگان و بجنورد، بالاتر بوده است. این دانشگاه در سال تحصیلی 93-92 با پیشی گرفتن از دانشگاه‎های شهرکرد، بیرجند، علوم­پایه زنجان و بین‎المللی امام­خمینی (ره)، از رتبه 32 به رتبه 28 ارتقا یافته و در سال تحصیلی 94-93 با پیشی گرفتن از دانشگاه‎های محقق اردبیلی، کردستان و شهید مدنی آذربایجان، در بین 63 دانشگاه جامع وزارت علوم، رتبه 24 را کسب کرده است.
طبق گزارش پایگاه طلایه‏ داران علم تامسون رویترز، که براساس تعداد استنادهای طی 10 سال گذشته کل تولیدات علمی، ارائه شده است، دانشگاه یاسوج، جزء یک درصد دانشگاه‏‌های برتر جهان از لحاظ اثرگذاری بوده است.
بر اساس گزارش جشنواره‎های فناوری نانو، دانشگاه یاسوج در دهمین دوره این جشنواره، رتبه 18 کشور را کسب کرده است. شایان ذکر است، در این جشنواره، جناب آقای دکتر مهراورنگ قائدی عضو محترم هیئت علمی این دانشگاه، موفق به کسب رتبه پنجم محققان برتر کشور در حوزه فناوری نانو شده اند.
همچنین وجود دانشگاه یاسوج به عنوان دانشگاه مادر استان، نقش تعیین کننده‎ای در ارتقا سطح دانش عمومی جامعه در این استان داشته است.
در مهر 1395، 274 دانشجوی دکتری، 1171 دانشجوی کارشناسی ارشد، 4303 دانشجوی کارشناسی، 215 دانشجوی کاردانی و در مجموع، 5963 دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. لذا:
در مهر ماه 1395 «نسبت تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان»  %2/24 (1445 نسبت  به 5963) است. این نسبت در سال 1389، %4/1 بوده است که رشد 17 برابری را نشان می‎دهد.
همچنین در مهر ماه 1395 نسبت دانشجویان دکتری به کل دانشجویان، %6/4 است که این نسبت در سال 1389، %3/0 بوده است که رشد 15 برابری را نشان می‎دهد.
 تا به حال چه اقداماتی در دانشگاه یاسوج در راستای نقشه جامع علمی کشور انجام شده است؟
برگزاری کارگاه‎های ضیافت اندیشه و برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی،
برگزاری کارگاه‌های کارآفرینی و برگزاری کارگاه‌های علمی ـ آموزشی ـ مهارتی برای دانشجویان،
برگزاری منظم بازدیدها و اردوهای علمی جهت ارتباط با حوزه کاربرد و مهارت‌آموزی دانشجویان،
حمایت از فناوران، مخترعان و مبتکران دانشگاهی توسط مرکز رشد و فناوری دانشگاه و حمایت از هر طرح فناورانه تا سقف 100 میلیون ریال
حمایت از فعالیت‌های پژوهشی در قالب حمایت از طرح های پژوهشی درون دانشگاهی و نیز حمایت از پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد (تا سقف 10 میلیون ریال) و رساله‌های دکتری (تا سقف 60 میلیون ریال)
راه‌اندازی دفتر همکاری‎های بین المللی در سال 1395
تأسیس شورای مشورتی دانشگاه در سال 1393 توسط ریاست محترم دانشگاه، با پنج نفر عضو به منظور حاکمیت خرد جمعی بر تصمیم‌گیری‎های انجام شده در سطح کلان دانشگاه
ثبت و تأسیس هشت واحد فناور و یک شرکت دانش بنیان به نام «زیست گرده افشان دنا» جهت ایفای نقش مؤثرتر دانشگاه در اقتصاد (در راستای راهبرد کلان 3)
تعریف کلیه پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری این دانشگاه در راستای اولویت های علم و فناوری کشور (قید شده در فصل سوم از نقشه جامع علمی) و اجباری کردن قید عنوان این اولویت در طرح پیشنهادی (پروپزال) پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‎های دکتری (در راستای راهبرد کلان 7)
انتشار 11 جلد کتاب تألیف و ترجمه شده توسط انتشارات دانشگاه و انتشار بیش از 17 جلد کتاب دیگر توسط اعضای هیئت علمی این دانشگاه در انتشارات خارج از دانشگاه یاسوج
برگزاری کنفرانس‎های علمی معتبر متعدد در دانشگاه یاسوج، برگزاری نشست های علمی، برگزاری دوره های نظام مهندسی متنوع، دعوت از صدا و سیمای مرکز استان جهت پوشش برنامه‌های علمی دانشگاه (در راستای راهبرد کلان 2)
راه اندازی «حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان» از زمستان 1394، با هدف معرفت افزایی، تعلیم و تربیت دانشگاهیان در حوزه علوم دینی و معارف اسلامی (در راستای راهبرد کلان 10)
بر اساس گزارش اخیر تامسون رویترز که بر اساس تولیدات علمی تا پایان سال 2014 منتشر شده، دانشگاه یاسوج رتبه دوم مؤثرترین تحقیقات حوزه فنی و مهندسی در کشور را به خود اختصاص داده است. اثربخشی تولیدات علمی دانشگاه یاسوج 3/2 برابر متوسط جهانی است. به عبارت دیگر متوسط استنادات به مقالات حوزه فنی و مهندسی دانشگاه یاسوج 3/2 برابر متوسط استنادات جهانی مقالات این حوزه است. این گزارش می‌تواند نمایانگر اقدامات صورت گرفته در راستای جهت‌دهی به چرخه علم و فناوری و نوآوری برای ایفای نقش مؤثرتر در حوزه فنی و مهندسی (راهبرد کلان 12) باشد.
 
اقداماتی که می‌توان از آنها به طور مشخص ناظر به راهبرد و اقدام تعریف شده در نقشه جامع علمی سخن گفت عبارتند از:
  • ذیل بند 5 از اقدامات ملی راهبرد کلان 1:
تصویب و اجرای آیین‎نامه های گرنت (اعتبار پژوهانه) در تاریخ 2/3/94، تصویب و اجرا آیین‌‎نامه تشویقی فعالیت های پژوهشی برجسته مانند تشویقی ویژه مقالات پر استناد و اختراعات معتبر
  • ذیل بند 14 از اقدامات ملی راهبرد کلان 1:
مستقل‌سازی مالی حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه و هزینه کرد اعتبارات پژوهشی صرفاً در حوزه پژوهش با تأکید بر انجام طرح‎های پژوهشی تقاضا محور و تعریف و انجام پایان‎نامه های کارشناسی ارشد و رساله های دکتری در راستای اولویت های علم و فناوری کشور
  • ذیل بند 3 از اقدامات ملی راهبرد کلان 2 :
احداث کتابخانه مرکزی دانشگاه در سال 1364 و ساختمان جدید آن در سال 1392 که اکنون با تعداد 82270 جلد کتاب فارسی، و نیز 11492 جلد کتاب لاتین، در خدمت دانشجویان، اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه می باشد.
ایجاد دسترسی برای کلیه استاتید و دانشجویان به پایگاه‎های علمی معتبر جهان از طریق پرتال دانشگاه، نظیر
Science direct – Springer – Scopus – Web of Knowledge- Wiley- SAGE- AIP- Magiran- APS- ACS- ISC- CIVILICA
  • ذیل بند 6 از اقدامات ملی راهبرد کلان 2 :
پرداخت تشویقی مقالات، تشویق پژوهشگر برتر (هیأت علمی و دانشجو)
پرداخت حق التحقیق به طرح‎های پژوهشی نوع 2 (طرح با تقاضای دانشگاه)
تشویقی فعالیت های پژوهشی برجسته
  • ذیل بند 9 از اقدامات ملی راهبرد کلان 2 :
برگزاری نشست رئیس دانشگاه با رئیس سازمان صدا و سیمای استان در سال 1394 جهت اختصاص بخشی از برنامه‌های رسانه ملی به موضوعات علمی و فناوری با زبان ساده و عامه فهم
  • ذیل بند 8 از اقدامات ملی راهبرد کلان 4 :
انتشار مجلات علمی ـ ترویجی با عناوین: «پژوهشنامه سیاست داخلی»، «یادگیری و انگیزش»، «پژوهش های نوین در مراتع ایران»، «به نژادی گیاهان زراعی و دارویی»،«دانش بیماری شناسی گیاهی»، «مباحث برگزیده در انرژی»، «تحقیقات جنگل های زاگرس»، «پژوهش‎های بدر ایران» و «تولید گیاهان روغنی»
برگزاری کنفرانس با عناوین: «کنفرانس سالیانه فیزیک ایران»، «کنفراس ملی جنگلهای بلوط»، «چهارمین کنفرانس ملی سازه های نوین در مهندسی عمران»، «واژه پردازی در علوم انسانی» و «علوم و مهندسی آبخیزداری»
  • ذیل بند 6 از اقدامات ملی راهبرد کلان 5 :
تشکیل شورای هم اندیشی اساتید، که با برگزاری جلسات تبادل نظر، کارگاه های آموزشی و نشست ها در زمینه های علمی، فرهنگی، سیاسی و غیره فعالیت می کند و به بررسی چالش های حوزه علم و دین با دعوت از اساتید علوم دینی و با حضور اساتید علوم انسانی، علوم پایه، کشاورزی و مهندسی می پردازد.
  • ذیل بند 9 از اقدامات ملی راهبرد کلان 5 :
حمایت از همکاری تعدادی از اساتید حوزه با دانشگاه به منظور استفاده از تجربیات یکدیگر و تقویت تعاملات فکری
  • ذیل بند 11 از اقدامات ملی راهبرد کلان 5 :
برگزاری کارگاه‌های ضیافت اندیشه با هدف رفع شبهه های دینی و اعتقادی و توانمندسازی اعضای هیئت علمی برای ایفای بهتر نقش تربیتی و اخلاقی خود در قبال دانشجویان
  • ذیل بند 12 از اقدامات ملی راهبرد کلان 6:
راه اندازی دوره پسادکتری در دانشگاه یاسوج و تاکنون، پذیرش 2  نفر دانشجوی پسا دکتری در دانشگاه یاسوج
پذیرش 2 دانشجوی مقطع دکتری سایر دانشگاه های کشور جهت گذراندن، طرح تحقیقاتی کوتاه مدت داخلی در دانشگاه یاسوج
  • ذیل بند 13 از اقدامات ملی راهبرد کلان 6:
افزایش 17 برابری نسبت تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان و افزایش 15 برابری نسبت دانشجویان دکترا به کل دانشجویان از سال 1389 تا سال 1395
  • ذیل بند 15 از اقدامات ملی راهبرد کلان 6:
اتخاذ سیاست های مناسب به منظور اصلاح سازوکار جذب و هدایت تحصیلی دانشجویان در راستای ارتقای نقش مناسب زن و مرد در خانواده و جامعه اسلامی. در حال حاضر %47 کل دانشجویان، زن و %53 کل دانشجویان دانشگاه یاسوج مرد هستند.
  • ذیل بند 24 از اقدامات ملی راهبرد کلان 6:
تأکید بر نقش استاد مشاور تحصیلی جهت افزایش تعاملات علمی استاد و دانشجو
کنترل دقیق حضور و غیاب اساتید و توزیع برنامه درسی استاد در کل ایام هفته و اعطای پایه سالیانه به شرط حضور تمام وقت و یک سال  خدمت قابل قبول
  • ذیل بند 37 از اقدامات ملی راهبرد کلان 6:
برگزاری دوره های رباتیک در تابستان برای دانش آموزان و فرزندان  اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه جهت رشد خلاقیت های علمی و مهارتی
  • ذیل بند 43 از اقدامات ملی راهبرد کلان 6:
برگزاری مسابقات ترتیل، حفظ و قرائت قرآن کریم و مسابقه اذان برای فرزندان  اعضای محترم هیأت علمی و کارکنان دانشگاه
برگزاری مراسم عزاداری در دهه اول ماه محرم با حضور عموم دانشجویان، کارکنان و اعضای  هیأت علمی و خانواده هایشان و نیز حضور عموم مردم در این مراسم
  • ذیل بند 1 از اقدامات ملی راهبرد کلان 8:
تأکید بر نقش استاد مشاور تحصیلی جهت هدایت دانش آموزان و دانشجویان به سوی رشته های علمی متناسب با اولویت های کشور
ایجاد مرکز مشاوره دانشگاه در سال 1383، در راستای تأمین و ارائه خدمات روانشناختی مورد نیاز دانشجویان و کارکنان دانشگاه و خانواده های آنان با حضور مداوم روانشناسان و مشاوران مرکز
  • ذیل بند 3 از اقدامات ملی راهبرد کلان 8:
انتخاب مدیران ستادی و معاونان دانشگاه بر اساس شایسته سالاری و توجه ویژه به حضور تمام وقت، مرتبه علمی، سوابق آموزشی، پژوهشی و اجرایی این عزیزان
شروع به کار هیئت ممیزه دانشگاه یاسوج در سال 1393، به منظور تسهیل در روند بررسی درخواست های ارتقای مرتبه اعضای محترم هیأت علمی و دقت در بررسی پرونده ها بر اساس ملاک های کیفی
  • ذیل بند 5 از اقدامات ملی راهبرد کلان 8:
حمایت از پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد (تا سقف 10 میلیون ریال) و رساله‌های دکتری (تا سقف 60 میلیون ریال)
پرداخت تشویقی مقالات به دانشجویان دانشگاه که مقالات آنها در مجلات معتبر بین المللی و داخلی منتشر می‎شود.
  • ذیل بند 6 از اقدامات ملی راهبرد کلان 8:
ایجاد دسترسی برای کلیه استاتید و دانشجویان به پایگاه‎های علمی معتبر جهان از طریق پرتال دانشگاه
  • ذیل بند 7 از اقدامات ملی راهبرد کلان 8:
برگزاری مسابقات فرهنگی، برگزاری جشنواره حرکت، برگزاری کرسی های آزاداندیشی، برگزاری برنامه های فرهنگی به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی، دهه فاطمیه، ایام محرم، روز دانشجو و هفته دفاع مقدس و  برگزاری سایر برنامه‎های فرهنگی مانند: حوزه بانوان، عفاف و حجاب، مناظره های انتخاباتی
  • ذیل بند 4 از اقدامات ملی راهبرد کلان 9:
موافقت با مأموریت خدمتی آقای دکتر مجید بهره‌ور عضو جهت تدریس در رشته زبان و ادبیات فارسی در یکی از دانشگاه‎های معتبر کشور چک در راستای حمایت از تأسیس رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه های مختلف جهان
  • ذیل بند 25 از اقدامات ملی راهبرد کلان 9:
حمایت از پژوهشگران دانشگاه جهت شرکت در کنفرانس های داخلی و کنفرانس‌های بین‌المللی
پرداخت هزینه چاپ مقالات و هزینه ثبت اختراعات
  • ذیل بند 8 از اقدامات ملی راهبرد کلان 10:
برگزاری 2 کرسی نظریه پردازی در سال 1395 با عناوین «نقد و بررسی نظریه مازلو» و «بررسی مزایا، معایب و مشکلات نظریه پردازی»
  • ذیل بند 17 از اقدامات ملی راهبرد کلان 10:
حمایت از پایان نامه های کارشناسی ارشد و رساله های دکتری رشته های علوم انسانی
در آینده چه برنامه­‌هایی دارید و آیا پیش­بینی بلندمدتی در خصوص اهداف و وظایف دانشگاه یاسوج در راستای نقشه جامع علمی صورت گرفته است؟
برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی در راستای مورد 5 ذیل بند 1ـ1 از فصل اول نقشه جامع علمی کشور
برگزاری طرح ضیافت اندیشه اساتید در راستای مورد 2 ذیل بند 1ـ1 از فصل اول نقشه جامع علمی کشور
برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزش کارآفرینی و تولید ثروت در راستای مورد 7 ذیل بند 1ـ1 از فصل اول نقشه جامع علمی کشور
تقویت شورای مشورتی دانشگاه و سایر شوراهای دانشگاه و تأکید بر اخذ تصمیمات توسط این شوراها بر اساس خرد جمعی در راستای مورد 10 بند 1ـ1 از فصل اول نقشه جامع علمی کشور
برگزاری کارگاه‌های مهارتی، تربیتی و نشست‌های پژوهشی در راستای مورد 3 ذیل بند 1ـ2 از فصل اول نقشه جامع علمی کشور
حمایت از طرح‌های پژوهشی داخل و خارج از دانشگاه، پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد، رساله‌های دکترا و حمایت از انتشار مقالات علمی در مجلات معتبر بین‌المللی و داخلی در راستای مورد 1 ذیل بند 2ـ2 از فصل دوم نقشه جامع علمی کشور
توسعه فعالیت‌های «دفتر همکاری‌های علمی، صنعتی و بین‌المللی» دانشگاه در راستای مورد 8 ذیل بند 2ـ2 از فصل دوم نقشه جامع علمی کشور
حمایت از طرح‌های فناورانه و نوآورانه و تجاری‌سازی اختراعات و حمایت از پژوهش‌های نیازمحور و کاربردی در راستای راهبرد کلان 7 از فصل چهارم نقشه جامع علمی کشور
تقویت و گسترش فعالیت‌های دفتر همکاری‌های علمی، صنعتی و بین‌المللی دانشگاه در راستای راهبرد کلان 9 از فصل چهارم نقشه جامع علمی کشور
تقویت همکاری‌های علمی و صنعتی از طریق تقویت عملکرد دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه، جهت ایفای نقش مؤثرتر در حوزه‌های فنی و مهندسی مختلف نظیر نفت و گاز، پتروشیمی، و نانوفناوری در راستای راهبرد کلان 12 از فصل چهارم نقشه جامع علمی کشور
دقت ویژه در فرآیند جذب اعضای هیئت علمی جدید دانشگاه با تأکید بر گزینش افراد متخصص و توانمند علمی دارای اخلاق اسلامی در راستای راهبردهای کلان 4 و 5 از فصل چهارم نقشه جامع علمی کشور
توسعه و تقویت فعالیت‌های دفتر آموزش‌های آزاد، انجام طرح‌های پژوهشی با حمایت مؤسسات خارج از دانشگاه و ارائه خدمات آزمایشگاهی و فنی و مهندسی به متقاضیان خارج از دانشگاه و در نتیجه، افزایش درآمدهای اختصاصی دانشگاه در راستای راهبرد کلان 3 از فصل چهارم نقشه جامع علمی کشور
تقویت بیش از پیش فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه در راستای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و اجرای راهبرد کلان 6 از فصل چهارم نقشه جامع علمی کشور
تقویت عملکرد مرکز مشاوره دانشگاه و برگزاری کارگاه‌های آموزشی نظیر ازدواج و اخلاق خانواده در راستای مورد 3ـ3 ذیل بند 2ـ3 از فصل دوم نقشه جامع علمی کشور
افزایش نسبت تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی به تعداد کل دانشجویان و رسیدن به مرز 30 درصدی جهت اجرای مورد 6 ذیل بند 2ـ3 از فصل دوم نقشه جامع علمی کشور
تشویق و حمایت بیشتر از اساتید نخبه دانشگاه جهت افزایش سطح همکاری‌ها با حوزه‌های فناوری نانو، فناوری‌های زیستی و فناوری‌های حوزه نفت و گاز در راستای اجرای مورد 8 ذیل بند 2ـ3 از فصل دوم نقشه جامع علمی کشور
حمایت از پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری با تأکید بر انتخاب موضوعات این گونه پژوهش‌ها در راستای اولویت‌های الف، ب، و ج از بند 3ـ2 فصل سوم نقشه جامع علمی کشور
راه‌اندازی رشته ـ گرایش‌های میان‌رشته‌ای بین شاخه‌های علوم اسلامی و علوم انسانی و سایر علوم در راستای بند 12 از اقدامات ملی راهبرد کلان 10 از فصل چهارم نقشه جامع علمی کشور
توسعه رشته‌های علوم انسانی و هنر متناسب با نگرش اسلامی با استفاده از مدرسان دارای صلاحیت و مسلط بر مبانی اسلامی در راستای بند 21 از اقدامات ملی راهبرد کلان 10 از فصل چهارم نقشه جامع علمی کشور

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

پربازديد