تاریخ درج خبر : 1392/05/29
کد خبر : ۶۳۴۷۸
+ تغییر اندازه نوشته -

حاشیه به جای متن

سایت استان: داریوش قنبری

اگر مخالفت‌هایی که با دولت آقای روحانی در مجلس شورای اسلامی صورت گرفت را با دوره‌های قبلی و کابینه‌های قبل مقایسه‌یی کنیم، ماهیتا بسیار متفاوت است. از این لحاظ که کمتر شاهد بحث در زمینه کارآمدی وزرا و شایستگی آنها بودیم و نمایندگان بیشتر مسائل حاشیه‌یی را مطرح کردند و نهایتا سعی داشتند که عمدتا به این مسائل حاشیه‌یی پرداخته شود. مسائلی که عمدتا مربوط به دیدگاه‌های سیاسی افراد معرفی شده برای وزارتخانه‌ها بود. بسیاری از مسائلی که به دلیل مخالفت به آنها اشاره شد معنای واقعی مته به خشخاش گذاشتن بود. و در مواردی نیز نقطه قوت وزرا به عنوان نقطه ضعف آنها بیان شد. چنانچه درباره برخی از آنان عنوان شده بود که تحصیلکردگان خارج از کشور هستند. اما به فرمایش پیامبر (ص) کسب فضیلت است. پیامبر(ص) فرمودند علم را بیاموزید ولو در چین و ماچین باشد. در کل به نوعی دستور مهاجرت برای کسب علم و دانش را صادر کردند. دو نوع مهاجرت در سیره پیامبر(ص) وجود دارد: یکی مهاجرت برای دفاع از عقیده و گریز از آنهایی که برای پیروی از روش پیامبر ممانعت ایجاد می‌کنند و مهاجرت دیگری که توسط ایشان توصیه شده است مهاجرت برای کسب علم و دانش است.

اگر به این سیره پیامبر (ص) و توصیه ایشان به عدم ممانعت از تحصیل در جایی که به لحاظ فرهنگی و سیاسی تفاوت‌هایی وجود دارد، پایبند هستیم، سوال این است کهچرا برخی از نمایندگان مجلس این را به عنوان نقطه ضعف بیان کردند؟ و مگر کسانی که برای فراگیری علوم روز رنج دوری از وطن را تحمل کرده‌اند کار ناصوابی انجام داده‌اند که اکنون مورد اعتراض نمایندگان قرار گرفته‌اند؟

آیا شخص آقای روحانی که تحصیلکرده در خارج از کشور بوده‌اند مورد اقبال گسترده مردم قرار نگرفته‌اند؟ در واقع بعضی از دلایلی که برای مخالفت با وزرا بیان شده است جای افسوس دارد که چرا بعضی از نمایندگان این گونه تفکراتی دارند؟ آیا با این تفکرات، کشور می‌تواند طریق توسعه و پیشرفت را بپیماید و با این وجود می‌توان به آینده این کشور و تصمیماتی که در مجلس باید گرفت امیدوار بود؟

همان‌گونه که شاهد هستیم بسیاری از رهبران کشورهای جهان سوم تحصیلکردگان کشورهای غربی هستند.

کار شایسته صدا و سیما در پخش مناسب جلسات بررسی صلاحیت اعضای کابینه را نباید نادیده گرفت که این فرصت را برای داوری مردم نسبت به نمایندگان‌شان فراهم آورد و مردم شاهد هستند که منتخبان خانه ملت به چه نحو برای سرنوشت آنها اتخاذ تصمیم می‌کنند. پخش این مذاکرات توسط صدا و سیما باعث می‌شود مردم بدانند در بهارستان چه می‌گذرد و نمایندگان آنها چگونه برای سرنوشت آنان تصمیم‌گیری می‌کنند.

رای دادن فقط حضور در پای صندوق رای و انداختن رای در آن نیست. یک جنبه آن مراقبت از تصمیمات است. درست است که چند وزیر باکفایت نتوانستند رای اعتماد مجلسیان را به دست بیاورند اما موکلین به خوبی توانستند عملکرد وکلای خود را زیر ذره‌بین قرار دهند.

البته عدم ورود افرادی مثل محمدعلی نجفی به مجموعه دولت یک ضعف جدی قلمداد می‌شود که برخلاف خواست فرهنگیان و بسیاری از مردمی که فرزندان‌شان را برای تربیت به آموزش و پرورش می‌سپارند، بود و باعث رنجش خاطر آنان شد. مسائل حاشیه‌یی دیگری که مربوط به صلاحیت وزرا نبود، بحث درباره دیدگاه‌های سیاسی آنان بود.

در این بررسی‌ها تعدادی از اصلاح‌طلبان در مظان اتهام فتنه قرار گرفتند که بهتر بود در این مورد معیاری وجود می‌داشت.

به طوری که آنان توانستند بخشی از نیروهای صدیق و وفادار به انقلاب و نظام و رهبری را از طریق این کلیدواژه کنار بزنند و حذف کنند. اما اینها با این اعمال و استفاده نابجا از واژه فتنه در واقع به نظام آسیب می‌رسانند. بحث فتنه در کلام مقام معظم رهبری مخاطب خاص خودش را دارد و نباید آن را به نیروهای انقلابی نسبت داد.

یک عده از این طریق منافع خود را دنبال می‌کنند که یک خطر جدی محسوب می‌شود.

این پسندیده نیست که افراد منافع حزبی خود را تحت لوای یکسری ارزش‌های ملی پیش ببرند.

و باید با آن مقابله کرد. البته این افراد شمار زیادی نیستند اما گاهی اوقات می‌توانند تاثیرگذار باشند. اینها کسانی هستند که اگر فرصت شود اصولگرایان را نیز حذف خواهند کرد.

اصولگرایان باید مراقب باشند که از نام اصولگرایی به نوعی سوءاستفاده نشود. کمااینکه این گروه در چند سال اخیر درصدد همین کار بودند. اینها یک تهدید جدی علیه نظام و انقلاب و کشور هستند. این تفکر باید به خوبی و هرچه بیشتر و بهتر به مردم معرفی شوند.

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

200x208
200x208