علی نرگس نژاد
متولد ۱۳۵۸ – دهدشت
نویسنده، کارگردان
سوابق
;کارگردان بیش از ۲۳ اثر نمایش در تهران و شهرستانها

شرکت در جشنواره های داخلی و خارجی

کارگردانی نمایش های وقتی فرشته خواب سگ می بیند ، پلنگ خال هایش را پاک می کند و دویدن با زخم کف پا

***

علی نرگس نژاد: هنرمند به نگاه مخاطب جهت می‌دهد
طراح صحنه نمایش”ماه در مرداب”، مسیر دادن به میدان دید تماشاگر را مهمترین وظیفه یک طراح صحنه عنوان کرد.

به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از روابط عمومی نمایش، “علی نرگس‌نژاد” کارگردان و طراح تئاتر که به عنوان طراح صحنه با گروه تئاتر بهمن و نمایش”ماه در مرداب” همکاری دارد، معتقد است: صحنه در بستر فیزیکی اجرا و در روابطی که درام و اتفاقات آن با یکدیگر برقرار می‌کنند،؛ شکل می‌گیرد.
اوکه صحنه قاب دار تالار محراب را با استفاده از نوارچسب‌های زرد رنگ در کف صحنه به شکل مثلث تغییر داده درباره این وضعیت توضیح می‌دهد: مثلثی شدن صحنه محصول وضعیت بصری است. تالار محراب صحنه‌ای با عرض کم داد و اگر بازیگر بخواهد در عمق بازی کند هم در نقاط کور طرفین صحنه گرفتار می‌شود. با قرار دادن نقطه تاکید بصری در یک کنج به جای وسط صحنه میدان دید و بازی را وسیع‌تر کرده‌ام.
نرگس نژاد در بیان آنچه بیش از هر چیز برای طراحی صحنه مورد توجه قرار می‌دهد گفت: اولین چیزی که برای من در طراحی صحنه مهم است وضعیت سالن اجراست و بعد از آن این نکته که صحنه چه جایگاهی در کلیت اجرا خواهد داشت برایم اهمیت دارد.
او درباره استفاده از نوارچسب رنگی به جای لته‌های معمولی در نمایش‌ها‌ی‌ اخیر‌ استفاده می‌شود، گفت: کاری به این ندارم که استفاده از نوارچسب‌های کف صحنه مد شده‌ یا نه اما می‌توانم ادعاکنم که خودم جزء اولین کارگردانانی بوده‌ام که حدود صحنه را مشخص می‌کرده‌ام. ایده من برای کار روی کف صحنه این است که هر سالن در وهله اول یک شکل هندسی دارد که تاثیر آن شکل هندسی بر مخاطب و هنرمند به طور ناخودآگاه باقی می‌ماند. یک طراح صحنه حساس باید در اولین گام وضعیت شکل هندسی صحنه را مشخص کند. خود من در همه کارهایم ابتدا به میدان دید تماشاگر مسیر می‌دهم زیرا معتقدم وظیفه هنرمند جهت دادن به جهان پیرامون است.
او ضمن تشریح روند طراحی صحنه نمایش”ماه در مرداب” به مراحل شکل گرفتن یک طرح صحنه پرداخت و ادامه داد: خود من در آغاز متن را می خوانم و چند اسکیس هم می‌زنم بعد در تمرین به تماشای وضعیت حرکت در آن نمایش توجه نشان می‌دهم، زیرا که پیش از هر اطلاعات دیگری در صحنه‌پردازی خط، نقطه و حرکت را مهم می‌دانم. به شخصه نمایش را بصری می‌دانم تا کلامی و این را در کارگردانی خودم نیز نشان داده‌ام. در طراحی صحنه کار دیگران،
پیش از صحبت با کارگردان به جزئیات تمرین توجه می‌کنم و سرانجام درباره هزینه‌ها و سبک و شیوه و مکان اجرا و غیره با کارگردان صحبت می‌کنم. در آخر مجموعه این مصالح را کنار هم قرار داده و درباره طراحی به جمع‌بندی می‌رسم.
وی در پایان همکاری با گروه تئاتر بهمن و نمایش”ماه در مرداب” را تجربه‌ای موفق در شرایطی کاملا دوستانه توصیف کرد.

***

«علی نرگس نژاد» : نگاه من به موضوعات مختلف، رادیکالی است

˝علی نرگس نژاد˝ کارگردان نمایش ˝همچون شبنمی چشم بسته و آغوش گشوده˝ نوع نگاهش را به یک موضوع نمایشی، رادیکالی توصیف کرد.

91471 634604318088359814 m علی نرگس نژاد

به گزارش سرویس فرهنگی برنا،”علی نرگس نژاد” کارگردان نمایش “همچون شبنمی چشم بسته و آغوش گشوده” در گفت و گو با روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد رودکی، در خصوص اجرای نمایشی با مضمون مقاومت و دفاع مقدس اذعان داشت: “من شیوه خاصی در اجرای این اثر به کار نگرفتم؛ چرا که قصد متفاوت بودن با سایر آثار مربوط به دفاع مقدس نبود و معمولا در اجرای نمایش هایم کمتر به آثار پیشین نگاه می کنم.”
وی با بیان این که من کمتر به تماشای نمایش های دفاع مقدس نشسته ام گفت: “نگاه من به موضوعات مختلف، نگاهی رادیکالی است، در این نمایش قصد من ایجاد تفاوت با سایر آثار نبوده است.”
وی افزود: ” سعی کردم یک واکنش اجتماعی را در جامعه نشان دهم و هرگز خودم را ملزم به داشتن شعار خاصی نکردم.”
نرگس نژاد در خصوص وجود استانداردهای لازم در تالار حافظ گفت: “این تالار تمامی ویژگی های یک تالار خوب و مناسب را دارا و ایده آل است.”
گفتنی است اجرای نمایش “همچون شبنمی چشم بسته و آغوش گشوده” نوشته “محمدرضا کوهستانی” و به کارگردانی “علی نرگس نژاد” که از اواخر آذر در تالار حافظ آغاز شده تا ۲۵ دی روی صحنه خواهد بود.
این نمایش  با بازی هنرمندانی چون فرزین صابونی، نسیم ادبی، روشنک گرامی و فهیمه اَمَن زاده روی صحنه رفت.
***

جیره بندی پر خروس برای سوگواری در تالار چهارسو

1183 44 علی نرگس نژاد

نمایش علی نرگس نژاد در تئاتر شهر به روی صحنه می رود.

ا

به گزارش خبرنگار کافه تئاتر، “جیره بندی پر خروس برای سوگواری” به نویسندگی و کارگردانی علی نرگس نژاد از بیست و سه خرداد در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه خواهد رفت.

بنا بر این گزارش، داستان نمایش حول زندگی پسری ۲۳ ساله است که با مادرش زندگی می کند، بازیگران در این نمایش، با چالش کشیدن سوالی که از سوی پسر مطرح می شود، داستان نمایش را حادث می شوند.

پانته آ پناهی ها، هانیه توسلی، صابر ابر در این نمایش به ایفای نقش می پردازند.

علی نرگس نژاد طراح صحنه، پریدخت عابدین نژاد طراح لباس، بهرنگ بقایی آهنگساز، استودیو پاکدل طراح پوستر و بروشور، نورالدین حیدری ماهر دستیار کارگردان و برنامه ریز، مهتا پناهی منشی صحنه و محمد قدس به عنوان مدیر اجرا سایر عوامل این نمایش هستند.

پیش از این نمایش “جیره بندی پر خروس برای سوگواری” در بخش چشم انداز سال ۹۰ تئاتر ایران بیست و نهمین جشنواره بین االمللی تئاتر فجر به روی صحنه رفته است.

همچنین این نمایش، از ۲۳ خرداد تا ۲۴ تیر هر روز ساعت بیست در تالار  چهارسو مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه خواهد رفت.