تاریخ درج خبر : 1391/09/06
کد خبر : ۶۴۸۳
+ تغییر اندازه نوشته -

نقدی بر نقد تاریخ بویراحمد

اگر بر فضای کنونی جهان و جامعه ی خود بنگریم نظریه ی برخورد تمدن های هانتیگتون را بسیار پر رنگ میابیم . نظریه ای که مهمترین چالش جهان را بعد از جنگ سرد تقسیم بندی جهان بر اساس تمدن و فرهنگ ها و در نتیجه تخاصم بین این فرهنگ ها و تمدن ها و اصطلاحا برخورد تمدن ها بیان میکند. بر اساس این نظریه مهمترین بحران ملت ها سوال- ما کیستیم؟- می باشد. اگر این نظریه را به خرده فرهنگ های یک تمدن تعمیم دهیم نقد تاریخ بویر احمد به قلم اقای تقوی در این باب می گنجدولی از قضا در مسیر گل به خودی! جناب اقای تقوی: در دوره ای که مهمترین بحث هر قوم و ملت ، هویت ان ملت می باشد و بسیاری برای این منظور حتی دست به جعل تاریخ زده اند ،چنین حمله به تاریخ و هویت یک قوم با لعاب روشنفکری چه نتیجه ای می تواند داشته باشد؟ کاش با درک فضای زد و خورد فرهنگی و هویتی کنونی جامعه، نگاه نقادانه ی خود را به ضعف تاریخ نگاری و شاید سانسور تاریخی ،در نقش بویر احمد در مبارزه با استبداد در جریان مشروطه و مبارزه با استعمار در قیام رئسعلی دلواری معطوف می کردید. همان ضعف بزرگی که گمنامی حماسه ی فرزندان این دیار را در جنگ تحمیلی سبب شده است. اگر چه نقد حضرتعالی بیشتر نقدی اخلاقی است که شبیه تحلیل های مارکسیستی از تاریخ است . ایا به بهانه ی غیر اخلاق گرا بودن چند قهرمان و تاریخ نویسی متعصبانه ی عده ای ،کل تاریخ یک قوم را مورد حمله قرار دادن انصاف در تحلیل تا ریخ است ؟ مگر می شود شجاعت و روحیه ی عدم سلطه پذیری یک قوم را به اسم غارتگری مصادره کرد؟ ایا تمام قهرمانان تاریخ انسان های اخلاق گرائی بوده اند؟ چه کسی در احوال اریو برزن توجه می کند که انسان ظالمی بوده است یا نه؟ اریو برزن برای ما نماد است ، نماد مبارزه با هجوم بیگانه و بس. همین تحلیل اخلا قیتان را به طرف دیگر مو ضوع یعنی حکومت رضا خان که ان را مروج مدرنیته می دانید!!( فهم شما از مدرنیته جای بسی سوال است .از ان جهت که شما مدرنیته را فقط جاده و ماشین و …… تصور کرده اید و بعد اصلی مدرنیته که دموکراسی است را در نظر نگرفته اید.) تعمیم دهید چه نتیجه ای حاصل می شود؟ ایا در این قیاس رضا خان امتیاز اخلاقی در برابر کی لهراس ها دارد؟ تحلیل روانشناسانه ی نقد شمارا به روانشناسان وا می گذرم و امیدوارم مواظب باشیم ، سوال فررزندانمان که ما کیستیم؟ را پر از ابهام و شبهه نکنیم.

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

  • یاس می‌گه:

    دمت گرم آقای پارسه متاسفانه افراد ناآگاهانه ای که فقط تعصب بیجا دارن مسبب گیر کردن گام های پیشرفت استانمون توعقایدنابخردانشون شدن.به امید روزی که این افکاروعقاید قدیمی تو زباله دان تاریخ بازیافت شود!!!!!!!!!!!!!بازم مرررررررررسی

  • ناشناس می‌گه:

    ظاهرا سارا و سیمک نگاه ر وشنفکریشونو در زباله دان تاریخ جستجو میکنند. زیاد جوش نخورید . حالا مائو و لنین شاگردان عملی مارکس چه گلی به سر ملتشون زدن که شما اطلاع از افکار اون ها رانماد روشنفکری میدونید. جز دیکتاتوری و بد بختی مثل حکایت الان کره ی شمالی .بشینید مثل منتظران پایان دنیا فرمول مارکس از تاریخ را تکرار کنید و برای خودتان فلسفه ها ببافید که شاید اتفاق بیافتد. راستی روایت مارکسییست ها ازتمدن ها و اسطوره ها را خونده اید ؟ چشم هایتا را باز کنید و شکست بنیان های لیبرالیستی به مفهوم تائید مدل مارکیست ی نیست . بلکه ورود به دنیای جدیدی است که در ان همه تشنه ی متا فیزیکند و دین. .

  • سارا می‌گه:

    طوری میگه شبیه تحلیل مارکسیستی از تاریخه که هر کی ندونه فکر میکنه دو جلد سرمایه مارکسو خونده. هجمه رسانه های لیبرالی بلای سرت آورده که به قول گرامشی نیازی به زور نیست تا رام شوی بلکه هژمونی سرتاپاتو فرا گرفته و فکر میکنی روشنفکری. انصافا کتابای که از مارکس در مورد تحلیل تاریخ خوندیو نام ببر. طوری از نظریه هانتینگتون حرف میزنی که انگار غیر از هانتینگتون کسی نظر نداده. به نظرم شما از یه نوع هیستری جمعی دچارید که همه چیزو تو (شوکله و چقه زناره ) می بینید. تازه هویت که چیز ثابتی نیست که اینطور برای حفظش دارید داد میزنید اگه هویت ثابت بود الان شما مسلمون نبودین . باز هم تاثیر رسانه هست که با تاکید بر روحیه غیور عشایر بویراحمد احساس غرور و شادمانی را در شما بوجود آورده. در مورد تحلیل مارکسیستی هم برامون توضیح بده..

    • سیامک می‌گه:

      ساراخانم ایشان سواد خواندن و نوشتنش هم ناچیزه.الفاظ و اصطلاحاتی یاد گرفته.از لنین و مارکس چیزی نمیدونه

  • علی می‌گه:

    سلام برهمه مردم استان
    همه افراد جامعه از به احترامی به تاریخ مردم بویر احمد نگران شدند
    به نظر من اقای بهبانی باعذر خواهی قضیه را تمام کند وبرای هر چه بهتر شدن مسائل مختلف جامعه استان باهم اتحاد کنند.

  • محمد علی می‌گه:

    تعریف و تمجید تقوی از شیبانی -ناپسند دانستن مخالفت مردم بویراحمد با حکومت مرکزی واز مردان بزرگ بویراحمد برشمردن ساواکی معروف اهل کریک وتبادل فکری ومشورت کردن با چند نفر ساواکی اهل سی سخت وکریک حکایت از پوسیدگی فکری وط… بودن ایشان دارد

  • گل طلا می‌گه:

    تا حالا به این موضوع فکر کردید در روایت تاریخ بویر احمد هیچ جائی برای زنان نیست؟ پ ما کو چه بییم؟ یعنی من گذشته بویر احمد همش مرد بیین؟ ببخشید وقتی عصبی میشوم نمی تونم فارسی بنویسم. خواهش میکنم به زجر مادران در ساختن تاریخ هم توجه شود.

  • از پایتخت می‌گه:

    با سلام من با نظر اقای پارسه کاملا موافقم چون متاسفانه در جو خارج از استان ما در کل کل کردن ها با دیگران کم میاریم نمی دونم شاید ما خودمون بلد نبودیم اسطوره هامونو به دیگران معرفی کنیم مثل جریان مجسمه ی اریو برزن یادتونه که. خدائی اگه اسم اریو برزن رو یه استان دیگه بود چه غولی ازش میساختن. چرا هیچ کس از نقش خسرو خان بویر احمدی در حمایت از مصدق چیزی نمیگه.حضرت عباسی این همه شهید دادیم چرا حتی یکی از اونها جز چهره های کشوری مهرفی نشده. باز صد رحمت به اقای حسینی که کتاب پائی که جا ماند را نوشته. تا حالا به این فکر چرا اکثر بچه های ما خارج از استان خودشونو خوزستانی یا استان فارسی معرفی میکنن.چرا.

  • ای بابا می‌گه:

    جناب اقای پارسه ما تا شناخت درستی از خودمان نداشته باشیم نمی توانیم اصول هویت خود را تعریف کنیم نقد سالم بهترین راه اصلاحه ما نباید از نقد بهراسیم. من قبول دارم نقد مغرضانه کاملا نتیجه ی عکس داره ولی نباید راه نقد را ببندیم.

  • احمد اردشيري می‌گه:

    ممنون از شما آقای پارسه. نقد منصفانه و البته متعهدانه شما بسیار روشنگرانه بود….

  • جلال می‌گه:

    سلام وافتخارفراوان به دایی عزیزم.ای ول داری

  • احمد رضایی می‌گه:

    بخش معاصر تاریخ بویر احمد یعنی فاصله بین دو انقلاب منظور نویسنده بوده. تو هم مثل بقیه قاطی کرده ای.

  • احمد رضایی می‌گه:

    اول برو فرق مدرنیته و مدرنیزاسیون را یاد بگیر بعد حرف بزن بیسواد.خرده درست است خورده غلط است

  • علی می‌گه:

    با سلام وتشکر از مقاله روشنگرانه شما گاها به اشتباه فکر می کنند که تمدن و پیشرفت پاک کردن گذشتهاست در حالی که هر اصولی در زمان خود ارزش است و هنر و تمدن اتصال ارزشها در زمان است

  • بویر احمد گرمسیر می‌گه:

    کاش همه مثل شما فکر میکردن. خوش فکری از مقالتون میباره.

  • ایرج بخت می‌گه:

    اخ سی پارسه . دلم سیت تنگ وابیه . کوچنی.

  • ناشناس می‌گه:

    متن جالبی بود . ما هم امیدواریم هویتمان را به نام روشنفکری مصادره نکنند.

200x208
200x208