تاریخ درج خبر : 1391/10/03
کد خبر : ۸۰۲۴
+ تغییر اندازه نوشته -

بیش از 13 هزار شرکت و موسسه غیرتجاری در استان به ثبت رسیده است

سرپرست ثبت اسناد و املاک کهگیلویه و بویراحمد گفت: مبلغ مورد اجرا نسبت به پرونده های اجرایی تشکیل شده ، از طرف بانکها در شش ماه اول سال 91 نسبت به شش ماه مشابه سال گذشته با توجه به ورودی پرونده ها و مبالغ لازم الاجرا رشد چشم گیری داشته که این مبالغ 60.95 درصد رشد کرده است.

به گزارش سایت استان، سعید محوری،افزود: مبالغ مورد اجرا نسبت به چک های بلا محل در مدت مشابه به علت مراجعه دارندگان چک به میزان 17 درصد کاهش پیدا کرده است.

وی اظهار کرد:همچنین مبالغ مورد اجرا نسبت به وصول مهریه به علت عدم مراجعه زوجین ، عدم ورودی پرونده و کاهش میزان مبلغ مهریه به میزان 16.75درصد کاهش پیدا کرده و مبالغ مورد اجرا نسبت به وصول یک درصد عوارض نوسازی ساختمانها طبق ماده 77 قانون شهرداریها با توجه به پرداخت عوارض و حجم کم ورودی پرونده ها 26.82 درصد کاهش داشته است.

محوری ابراز کرد:مبالغ مورد اجرا در خصوص مطالبات شرکت های تعاونی روستایی ، عشایری و نیز سایر پرونده ها به علت اینکه این وام ها مربوط به سالهای پیش بوده و اکثرا منجر به وصول شده ، تعداد ورودی پرونده به میزان 31.93درصد کاهش یافته است.

سرپرست ثبت اسناد و املاک کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد:هرچند در چهار مورد یاد شده بالا کاهش ورودی پرونده و مبلغ اجراییه داشته ایم ولی در مجموع میزان مبلغ لازم الاجرا در شش ماهه سال 90 مبلغ   12 میلیارد و 213 میلیون و  899 هزار و 393 تومان بوده که با رشد 72.67 درصدی در سال 91 به مبلغ 20 میلیارد و485 میلیون و  192 هزار و 56 تومان افزایش یافته است.اما مبالغ وصولی توسط واحد اجرا ثبت شهرستانهای استان با پیگیری بستانکاران ، اقدامات قانونی و مطابق باقوانین و مقررات آیین نامه اجرای اسناد رسمی و تلاش کارمندان این واحد ها رشد قابل ملاحظه ای داشته است بطوریکه وصولی پرونده ها در سال 90 مبلغ دو میلیارد و 399 میلیون و 375 هزار و 50 تومان  بوده که در سال 91 این مبلغ با رشد 30 درصدی به رقم چهار میلیارد و 254 میلیون و 650 هزار و 176 تومان رسیده است.

وی خاطرنشان کرد:در چهار چوب قوانین و مقررات ، تثبیت مالکیت اراضی دولتی از مهمترین وظایف ثبت اسناد و املاک است که در همین راستا در استان با همکاری ادارات منابع طبیعی و مسکن شهرسازی اقدامات لازم جهت صدور اسناد مالکیت ملی به عمل آمده و اسناد مالکیت اراضی و موات مذکور ثبت و صادر گردیده است.

محوری تصریح کرد: تاکنون حدود 99درصد اراضی ملی و تمام اراضی موات ثبت و سند مالکیت آنها صادر شد و دست زمین خواران به اراضی دولتی کوتاه شد . همچنین در اجرای ماده 147 قانون ثبت و ماده 133 برنامه چهارم توسعه اقتصادی اسناد مالکیت صادر و تعدادی نیز در اجرای ماده 69 قانون مقررات مالی دولت و گواهی بند «د» ماده 26 آئین نامه مستند سازی مصوب دولت املاک سایر دستگاههای دولتی نیز ثبت و سند مالکیت آنان صادر شد.

سرپرست ثبت اسناد و املاک کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در راستای اهداف عالیه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور جهت مکانیزاسیون ثبت و صدور سند کاداستری (تک برگ) در استان از 1386 ابتدا از طریق سامانه جامع املاک ، داده آمایی و ورود اطلاعات املاک شروع و دفاتر املاک اسکن و پلاک گذاری بر روی نقشه های کاداستری نیز انجام گردید و بستر صدور سند تک برگ فراهم شد. که خوشبختانه در نیمه اول سال 1389 با تلاش همکاران صدور اسناد مالکیت بصورت تک برگ شروع و از آن تاریخ به بعد تمام اسناد مالکیت بصورت تک برگ صادر می شود و سند دفترچه ای از سیستم ثبت خارج شد. از ابتدا تا آبان ماه تعداد  16هزار600 سند مالکیت تک برگ ثبت و صادر شد.

وی اظهار کرد: همه ساله از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور سهمیه استانی ، صدور اسناد مالکیت می شود و طبق سهمیه اعلامی تاکنون بیش  از سهمیه اعلامی اسناد مالکیت تک برگ صادر گردیده است.

محوری در رابطه با مهمترین مشکل ثبت اسناد استان بیان کرد: کمبود فضا و مکان اداری مناسب در بعضی از  ادارات تابعه ، کمبود شدید پرسنل ، استیجاری بودن بعضی از واحد های ثبتی و از همه مهمتر عدم تخصیص بودجه عمرانی از سوی دستگاهای متولی تامین اعتبار در روند صدور سند کاداستری «تک برگ»  با مشکلات عدیده ای مواجه هستیم. اما الحمدالله با تلاش بی وقفه و دلسوزانه همکاران زحمتکش که سعی در خدمت به مردم شریف را دارند ، موجب کاهش مشکلات شده و با بضاعت کم و با مشکلات موجود فعلا کار ادامه دارد.

سرپرست ثبت اسناد و املاک کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: در هفت ماه اخیر تعداد 440 شرکت و موسسه غیرتجاری به ثبت رسیده و از بدو تاسیس تاکنون بیش از 13 هزار شرکت و موسسه غیرتجاری در استان به ثبت رسیده است.

این مقام مسئول عنوان کرد:تعداد 60 دفتر اسناد رسمی و 18 دفتر ازدواج و طلاق در حال خدمت رسانی به مردم هستند و خدمات این این دفاتر ثبت؛ انجام معاملات رسمی اموال منقول و غیر منقول ، تنظیم وکالت ، اقرار ، رضایت ، معاملات رهنی و گواهی امضاء است و ثبت رسمی وقایع ازدواج و طلاق در این دفاتر انجام می شود.

وی افزود:برگزاری آزمون ورودی سران دفاتر و دفتر یاران ، بازرسی مداوم از دفاتر و اسناد تنظیم شده ، درآمد و تهیه اوراق بهاءدار از جمله وظایف و نظارت اداره ثبت بر دفاتر است.

 محوری تصریح کرد:در راستای مکانیزاسیون ثبت ،  پس از ثبت اطلاعات تمامی املاک در سامانه جامع املاک و نقشه کاداستر ، جهت جلوگیری از مراجعه مستقیم و مکرر متقاضیان ، استعلامات از دفاتر اسناد رسمی در هر کجای ایران به ادارات ثبت به صورت الکترونیکی انجام می شود و پاسخ استعلامات به محض ارسال و دریافت استعلام ، از طریق ادارات ثبت نیز به صورت الکترونیکی به دفاتر اسناد رسمی ارسال می شود. از آغاز عملیاتی شدن این طرح تا کنون  17 هزار 756 استعلام پاسخ داده شد.

سرپرست ثبت اسناد و املاک کهگیلویه و بویراحمد گفت:صدور اسناد مالکیت روستایی ، ابتدا از طریق دهیاری و بیناد مسکن جمع آوری و پس از نقشه برداری و تکمیل پرونده توسط بنیاد مسکن به ادارات ثبت ارسال می شود.کارشناسان ثبت با حضور نماینده بنیاد مسکن از محل مورد تقاضا بازدید می کنند و سپس اقدامات عملیاتی لازم بدون حضور متقاضیان در ادارات ثبت انجام و سند مالکیت صادره در اختیار بنیاد مسکن قرار می گیرد و تحویل متقاضیان می شود.

محوری اضافه کرد:در رابطه با برون سپاری نیز ابلاغ اجرائیات و پلمپ دفاتر شرکت ها و موسسات ، استعلامات از دفاتر اسناد رسمی ، خلاصه معاملات و ارسال اسناد مالکیت تک برگ به درب منازل که با قرارداد  با اداره پست شهرستاها از  طریق مراسلات پستی انجام  و تفکیک آپارتمانها نیز از طریق نظام مهندسی انجام می شود.

وی ادامه داد: کلیه شرکت ها و موسسات ثبت شده که هنوز شناسه خود را از واحد ثبت شرکت های واحدهای ثبتی استان اخذ ننموده اند هر چه سریعتر به ادارات ثبت اسناد و املاک مراجعه و شناسه ملی خود را اخذ کنند. بدیهی است هر گونه خدمات به شرکت ها و موسسات مزبور از قبیل ( تغییرات ، استعلامو پلمپ دفاتر )فقط با ارائه شناسه ملی امکان پذیر می باشد.

سرپرست ثبت اسناد و املاک کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: دارندگان سند مالکیت دفترچه ای نیز با مراجعه به واحدهای ثبتی تقاضای تعویض سند مالکیت دفترچه ای و اخذ سند تک برگ را نمایند و هر گونه خدمات به مالکیت اسناد مالکیت تنها با ارائه سند مالکیت تک برگ امکان پذیر خواهد بود.

منبع: ایسنا

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

200x208
200x208