تاریخ درج خبر : 1391/10/24
کد خبر : ۹۱۴۱
+ تغییر اندازه نوشته -

مهمترین دلالیل عقب ماندگی استان از نگاه نماینده بویراحمد و دنا

سایت استان : عضو کمیسیون صنایع و معدن مجلس از تعیین تکلیف بازار خودرو در آینده نزدیک، دلایل تشنج بازار طلا و اثرات انتخابات پیش روی ریاست جمهوری سخن گفت.

غلام محمد زارعی همچنین به استان کهگیلویه و بویراحمد بعنوان استانی با بیشترین منابع و کمترین بودجه اشاره کرد و عدم برخورداری از بودجه کافی، بیکاری و نبود زیرساخت های مناسب را مهمترین عوامل عقب افتادگی محروم ترین استان کشور دانست.

مشروح این گفتگو به شرح زیر است:

بولتن نیوز: با توجه به اینکه سازمان گسترش به عنوان سهامدار خودروسازان همه سود شرکت های خودرو سازی را به خود اختصاص داده و صنعت خودروسازی به عنوان دومین صنعت بزرگ کشور مشکلاتش چندین برابر شده چه راهکارهایی برای حمایت این گروه دنبال شده است؟

بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و تشکر از فرصتی که فراهم آوردید.
همانگونه که اشاره کردید بحث خودرو یکی از مباحث مهمی است که در فضای اقتصادی کشور، در رسانه ها و همین طور در مجلس در حال پیگیری است.
چیزی را که رسانه ها مطرح می کنند نگرانی مردم از افزایش قیمت ها، کاهش خدمات و در یک مقاطعی عدم تحویل خودرو در موعد مقرر است. در فضای صنعت خودرو بحث ضرورت دریافت وام و تسهیلات برای نقدینگی و سرمایه در گردش و پرداخت مطالبات قطعه سازان مطرح است.

در مجلس هم به عنوان مدافع حقوق مردم و هم به جهت جلوگیری از توقف اشتغال در صنعت خودرو و روان شدن فعالیت های این بخش جلساتی را با مدیران و مسئولان صنعت خودرو، با وزرات صنایع و معادن، بانک ها گذاشته و فعالان اقتصادی این بخش را در جلسه ای نظراتشان را دریافت کرده است.
ماحصل این بحث ها اینکه قرار شده بانک ها نیاز صنعت خودرو را تامین کنند. مصوب شده و قول دادند و در شرف انجام کار هست.
اما نکته ای که همواره می توان از دل این بحث ها اشاره کرد اینکه متاسفانه صنعت خودروی ما که عمری قریب به ۵۰ سال دارد هنوز نتوانسته مدیریت هزینه و مدیریت کیفیت را به درستی اعمال کند که ما معتقدیم اگر هم مدیریت هزینه و هم مدیریت کیفیت در صنعت خودروی ما مسئولانه هم در حوزه قطعه سازی و هم در حوزه مونتاژ و تولید خودرو صورت بگیرد به واقع نه این افزایش ناگهانی و نه این شوک ناگهانی به صنعت خودرو را شاهدیم و نه دغدغه و نگرانی مردم را در حوزه نبود کیفیت و یا خدمات در خودروهای داخلی و از همه مهمتر توان رقابتی صنعت خودروی کشور با سایر صنایع خودرو سازی دنیاست.
ما می توانستیم بخش مهمی از بازار اطراف را به عنوان بازار هدف برای بحث خودرو سازی پیش بینی کنیم و بتوانیم بازار را در اختیار بگیرم. چرا که ما متکی شدیم که همواره تعرفه ها را افزایش دهیم و از ورود خودروهای خارجی جلوگیری کنیم با این امید که صنعت خودرو سازی ما بتواند تحرک داشته باشد، اما در کنارش نه به مدیریت هزینه و نه به مدیریت کیفیت فکر کردیم که در اینصورت خودروی داخلی هم با قیمت معقول تر و هم با کیفیت بالاتری به دست مشتری می رسید.
به طور حتم در شرایط موجود امکان برگشتن به قیمت های سابق وجود ندارد یعنی باید همین افزایش ۲۵ – ۲۰ درصدی صورت گرفته را قائل باشیم که بتوانیم تولید خودرو کنیم و هم بتوانند فعالیت حوزه صنعت را حفظ کنیم.
مجلس بحث تحقیق و تفحص از صنعت خودرو سازی را پیش کشید که توضیحات مدیران و مسئولان بخش خودرو، کمیسیون صنعت و معدن مجلس را قانع نکرد.
و منتظریم تا طرح تحقیق به صحن علنی مجلس برسد و آنجا نتیجه اش معلوم شود.
بزودی جلسات دیگری را کمیسیون صنایع و معادن در خصوص نهایی شدن جمع بندی تعیین تکلیف قیمت نهایی خودرو با خودروسازان و وزارت صنایع معادن خواهد داشت.
بعد از پایان این جلسات می توان در خصوص افزایش، کاهش و یا حفظ قیمت های کنونی خودرو تصمیم گرفت.
همچنان معتقدم اگر واقعا مسئولانه هزینه و کیفیت را مدیریت کنیم، مشکلاتمان کمتر خواهد بود.

بولتن نیوز: از آدمهای مستقل و کارشناسان حوزه خودرو سازی هم سوال کردید که در خودروسازی باشند ولی نفعی نداشته باشند؟ در مورد چانه زنی های هواپیمایی اطلاعی دارید؟

هواپیمایی ها هم چانه زنی می کردند و به بهانه تحریم ها از یک طرف از دولت تقاضای حمایت دارند و می خواهند از طرف دیگر با افزایش بلیط ها به یک سود مازادی برسند.
من همیشه گفته ام راه نجات یک جامعه و یک کشور از خودگذشتگی است و به این معنی که هر کسی به سهم خودش باید تحمل کند نه اینکه هرکسی به فکر منافع خود باشد.
بعنوان مثال در یک مقطعی که بحث تحریم ها مدیریت نشد قیمت لبنیات افزایش یافت و معلوم شد که این ناشی از افزایش قیمت ظروف پلاستیک است در صورتیکه مواد اولیه مورد نیاز آن صادر می شد که پس از کنترل کردن صادرات این مواد، قیمت ها هم کنترل شد.
در بحث خودرو هم در یک مقطعی که بحث تحریم ها و اثرات آن کنترل نشد افزایش قیمتی برای قطعات بوجود آمد که بعد از اینکه دولت کم کم با دور زدن تحریم ها و استفاده از تئوری اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری فرمودند، توانست اثرات تحریم ها را کم کند باید قیمت ها هم به طبع آن کم شود.

بولتن نیوز: نیاز واقعی خودروسازان در خصوص افزایش قیمت ها برای تامین هزینه های خود چه مقدار واقعی است؟

بخشی از این نیاز به افزایش قیمت واقعی است و بخشی از آن هم ناشی از اینست که این سیستم نتوانسته است هزینه های خود را مدیریت کند چرا که می خوهد وضع موجود را با همان روال گذشته پاداش ها و بریز و بپاش های معمول اداره کند که باید تجدید نظر کنند ضمن اینکه هزینه ها کاهش پیدا می کنند می توان تولید را هم حفظ کرد.
درخواست افزایش قیمت، تسهیلات و فرصت برای حفظ تولید شرط گذاشتن است که با اقتصاد مقاومتی همخوانی ندارد.
مدیریت وضع موجود باید بگونه ای باشد که ضمن اینکه اشتغال حفظ می شود تولید هم وجود داشته باشد و هزینه ها هم افزایش پیدا نکند.
اقتصاد مقاومتی در نقطه مقابل اقتصاد انقباضی قرار دارد. اقتصاد مقاومتی به دنبال کنترل هزینه و تداوم تولید است که در بسیاری از موارد هم به انجام رسیده است. باید در رویه ها و سبک ها تجدید نظر کنیم.

بولتن نیوز: با توجه به کاهش ۴۵ درصدی تولید نفت و کاهش تولید فراوردها در خصوص بودجه سال آینده چه پیش بینی دارید؟

بحث بودجه پیش بینی است که نیاز به تحقق پیدا کردن فرضیه ها دارد. هر روز که می گذرد بر تحریم ها غلبه می کنیم.
بدترین نوع تحریم ها و شکننده ترین نوع برخوردهای اقتصادی به معنای واقعی جنگ اقتصادی را بعد از جنگ نرم را داریم تجربه می کنیم که در هیچ دوره ای بعد از انقلاب اینگونه نبوده است.
با توجه به مسیر پیش رو، شمارش معکوس تحریم ها هم شروع می شود و باید تحریم ها به عقب بازگردند چرا که کاهش شدید تولید نفت در مقاطعی به پائین ترین حد خود رسید ولی اکنون از آن مرحله عبور کرده ایم.
در جنگ اقتصادی علیه ملت ایران برنده واقعی مردم خواهند بود.
تحریم ها امروزه نسبت به گذشته هوشمند شده اند. تحریم های هوشمند هم کم کم در حال خنثی شدن هستند. شرایط کنونی کشور بسیار حساس است. مدیریت وضع موجود یک مدیریت ویژه و مدیریت بحران می خواهد که این مدیریت ویژه در پرتو هماهنگی و همدلی، دوری ازتنش، ایجاد امید در مردم و در واقع مقابله با هر گونه کم کاری و تعلل در برابر نارضایتی تراشی مردمی و ایجاد یک بستر اجتماعی مناسب برای تداوم اصل مردمسالاری از مولفه های مهم هستند.

بولتن نیوز: برخی صحبت ها در میان افکار عمومی رایج است که با تغییر رئیس جمهور وضع موجود تغییری نمی کند چرا که معتقدند تحریم ها بر علیه سیاست کلی نظام است. نظر شما چیست؟

هر انتخاباتی در انقلاب ما به یک انرژی جدید و یک نشاط جدید تبدیل شده است و این خود می تواند به عاملی برای غلبه بر مشکلات موجود تبدیل شود و تاکید می کنم شمارش معکوس برای کنار رفتن تحریم ها شروع شده است که نیاز به همراهی مردم و برنامه ریزی مسئولان دارد.
با اعمال اقتصاد مقاومتی تحریم ها به پایان خط رسیده اند و دشمن می داند توان وارد شدن به جنگ سخت را ندارد و جنگ نرم و جنگ اقتصادی را راه انداخته است و ناجوانمردانه دارو، شیرخشک را تحریم می کند که در جامعه تنش ایجاد کند که به لطف خدا و با اتکا بر ایده اقتصاد مقاومتی شمارش معکوس تحریم ها آغاز شده است و بزودی تحریم ها بی اثر خواهند شد.
ایده اینکه انتخابات پیش رو نتواند بهبودی در وضع موجود ایجاد کند ایده اشتباهی است.

بولتن نیوز: عملکرد وزارت صنعت و معدن چقدر رضایت بخش است؟

وزیر صنعت با تمام توان در حال تلاش کردن است و شخصا شاهد تلاشهای شبانه روزی ایشان بوده ام ولی می تواند با تیم قوی تری بهتر هم عمل کند و به موفقیت های بزرگتری دست یابد. در مجموع به نظر می آید که ایشان با توجه به شرایط موجود تلاشهایش قابل تقدیر است.

بولتن نیوز: کشور از ذخائر بالای طلا برخوردار است و ضمن مخالفت وزیر اقتصاد و بانک مرکزی عده ای به دنبال تزریق ذخائر طلا و سکه به بازار بودند. چه کسانی به دنبال این موضوع بودند؟ آیا این موضوع می تواند بازار طلا را سامان بخشد؟

به این موضوع اعتقاد ندارم. بازار نقش مهمی در تعیین قیمت سکه و ارز دارد اما اشباع شدن بازار برای کاهش قیمت ها ممکن است احتکار و قاچاق را به همراه داشته باشد که بعضا اینگونه هم شده است.
بازار یک نیاز معقول دارد و نیاز به طراحی یک مکانیزم نظارتی و فعال شدن اتحادیه های طلا و ارز برای بدست آوردن مصرف واقعی و تدریج تزریقی به بازار احساس می شود.
یکی از آسیب ها حوزه بازار نفدینگی بالای موجود در جامعه است که برخی از افرادی که توان مالی دارند هدایت شده برای بهم زدن بازار طلا و ارز اقدام می کنند.

بولتن نیوز: اگر صحبتی مانده است، بفرمائید.

توزیع عادلانه منابع و فرصت ها در کشور اتفاق نیافتده است
دیری نخواهد پاید که تحریم ها کنار خواهند رفت و میزان تولید نفت افزایش پیدا می کند.
مهمترین موضوعی که در حوزه مدیریت اقتصاد در شرایط مقابله با جنگ اقتصادی وجود دارد مدیریت هزینه است که لزوما به معنای صرفه جویی غیر معقول و تعطیلی پروژه ها و کاهش هزینه های عمرانی نیست بلکه حذف ریخت و پاش های رایج کاهش هزینه های بالا سری است.
یکی ار مهمترین موضوعات مورد نیاز جامعه بحث اشتغال است که یک طرف آن مربوط به اشتغال دولتی و بخشی از آن مربوط به سرمایه گذاری ها و ایجاد فضای کسب و کار و تولید و رونق اقتصادی است.
در خیلی از زمینه ها سرمایه های زیر بنایی و زیر ساختی صورت گرفته اما توزیع عادلانه منابع و فرصت ها در کشور اتفاق نیفتاده است.
بعنوان مثال استان کهگیلویه و بویراحمد در تامین ارزش افزوده کشور استان اول است اما در برخورداری استان آخر است یعنی محروم ترین استان کشور است.

به دلیل رشد نکردن شاخص ها و فراهم نبودن زیرساخت ها در بخش های اقتصادی و اشتغالزایی، استان کهگیلویه و بویراحمد همواره از فراوانی جمعیت بیکار رنج می برد که آمارهای رسمی نرخ بیکاری ۲۵ درصد را نشان می دهند که این عدد بمراتب بالاتر است.
به دلیل فقر و بیکاری استان کهگیلویه بویراحمد برای زندگی کردن مناسب نیست اما با توجه به شرایط آب و هوایی برای تفریح بسیار مناسب است و یکی از قطب های گردشگری کشور است.
سهم فرزندان استان کهگیلویه و بویراحمد در مدیریت ملی کشور پائین ترین سهم است در حالیکه بالاترین استعداد و انگیزه کاری در بین متخصصان این استان است.
به دلیل اینکه در مدیریت ملی کشور سهمی نداریم ناشناخته مانده ایم.
استان کهگیلویه و بویراحمد با یک درصد مساحت کشور ۱۰ درصد منابع آبی کشور را تامین می کند اما متاسفانه ۵ هزارم درصد پول بابت مهار آبها و مدیریت آب به این استان اختصاص می دهند که باعث خروج منابع آبی استان می شود.
یعنی استانی با ۱۰ درصد منابع آبی کشور، ۵ هزارم درصد بودجه را به خود اختصاص داده است.
تشکر می کنم از زمانی که در اختیارم قرار دادید.

منبع:بولتن نیوز

خبرهای مرتبط

در صورتی که نظر ارسالی شما طولانی شود، با تأخیر بررسی و تأیید می‌شود.

نکته: نظر شما در انتظار بررسی است و پس از تایید مدیریت در سایت نمایش داده میشود..

200x208
200x208